dinsdag, 20 oktober 2020

Daimler en Bentley waarschuwen voor dramatische gevolgen van “no-deal Brexit”

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Daimler en Bentley waarschuwen voor dramatische gevolgen van “no-deal Brexit” © Bentley
Het was even stil rond de Brexit, door de overweldigende impact van de coronacrisis, maar nu de definitieve Brexit-deadline nadert komt het onderwerp weer op de voorgrond. Los van elkaar waarschuwen zowel de CEO van Daimler als die van Bentley voor een zware impact op de rentabiliteit van hun ondernemingen als de Brexit niet gepaard gaat met een handelsakkoord met de EU.


Op amper twee maanden voor de huidige regeling rond handel met het Verenigd Koninkrijk vervalt zijn nog geen gesprekken begonnen met de EU, waardoor wie zijn goederen aan de overkant van het Kanaal wil aanbieden geconfronteerd dreigt te worden met invoerrechten, dure en tijdrovende douaneformaliteiten en lange wachttijden. Tegelijk wordt het voor Britse bedrijven veel moeilijker en duurder om nog te exporteren naar de EU.

Ola Kallenius, CEO van Daimler (en dus van Mercedes-Benz en Smart), zei maandag aan de Frankfurt business media club ICFW dat Daimler waarschijnlijk honderden miljoenen euro’s zal verliezen als het VK de Europese Unie zonder handelsakkoord verlaat. De groep heeft geen autofabrieken in het Verenigd Koninkrijk en zou 10 procent invoerrechten moeten gaan betalen op auto’s die in het VK zouden ingevoerd worden, waardoor het aantal verkochte auto’s van de merken van de Daimler-groep er ongetwijfeld zou gaan dalen. Kallenius sluit trouwens uit dat Daimler een fabriek in het VK zou gaan bouwen om die invoerrechten te ontlopen, omdat de volumes daarvoor te klein zijn.

Ook Ardian Hallmark, CEO van het Britse luxemerk Bentley (dat tot de Volkswagen-groep behoort), liet eenzelfde geluid horen in een interview met Reuters. Volgens hem zou het verlaten van de EU zonder handelsakkoord “extreme gevolgen” hebben en de winstcijfers van Bentley tot 25% doen dalen. Bentley gaf al miljoenen uit om zich voor te bereiden op de Brexit, en ziet de gevolgen van een “no deal”-Brexit dus zwart in.

Dat geldt al helemaal voor Jaguar Land Rover, de Britse constructeur die afhangt van het Indische Tata. Voor JLR dreigt de Brexit misschien wel de allerzwaarste gevolgen te hebben. De constructeur, die al enorm zwaar lijdt onder de COVID-19-crisis, exporteert ongeveer 75 procent van zijn auto’s en zal dus -net als zij die auto’s importeren in het VK- geconfronteerd worden met aanzienlijke invoertaksen in de EU als er geen deal komt. Het voortbestaan van de constructeur wordt zelfs bedreigd wanneer Tata het infuus waar JLR al een tijdje aanhangt zou loskoppelen. 

Met Daimler, Bentley en Jaguar Land Rover hebben we het dan nog alleen maar over de autosector. Talloze andere bedrijven en sectoren zien een Brexit zonder handelsakkoord met grote angst tegemoet. Hoe dan ook zullen niet alleen de Europese bedrijven de gevolgen dragen als er geen akkoord gevonden wordt: ook de Britse economie, de zesde grootste ter wereld, dreigt zwaar te verliezen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy