maandag, 14 september 2020

Spanning rond Autosalon 2021

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Spanning rond Autosalon 2021 © Patrick Theunissen
Nu bekend werd dat Mitsubishi en Hyundai niet zullen deelnemen aan de 99ste editie van het autosalon die volgend jaar gepland staat van 15 tot 24 januari, wil organisator Febiac duidelijk maken dat alles in het werk wordt gesteld om een evenement te organiseren dat volledig aangepast is aan de eisen die de strijd tegen de verspreiding van COVID-19 stelt.


In een persbericht laat Febiac weten dat het al van bij het begin van de lockdown midden maart werkt aan de ontwikkeling van verschillende scenario’s voor de editie 2021 van het grootste jaarlijks terugkerende evenement in ons land.

Pierre Lalmand, directeur van de Brussels Motor Show zegt dat het organiserende team “geconfronteerd met de volatiliteit van het virus en zijn onvoorspelbaarheid een hele reeks scenario’s heeft ontwikkeld om de succesvolle organisatie van de Brussels Motor Show in januari 2021 te verzekeren, en dat elk van deze scenario’s vanzelfsprekend opgebouwd is rond de talrijke regels die tot doel hebben de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan.”

Vanaf de opening van de inschrijvingen voor de editie van 2021 heeft de Belgische automobielsector positief gereageerd op de oproep van de organisatie om zich in te schrijven. Natuurlijk is in de huidige context niets zeker en de organisatie van de Brussels Motor Show rekening houden met de huidige gezondheidssituatie.

“Ons doel is en is altijd geweest om een “COVID proof” evenement aan te bieden voor zowel onze exposanten als onze bezoekers,” zegt Pierre Lalmand. “Vandaag lijkt het absoluut niet realistisch om te hopen dat de Brussels Motor Show 2021 opnieuw bijna een half miljoen bezoekers zal kunnen verwelkomen, zoals in januari van dit jaar het geval was. Aanpassingen zijn onvermijdelijk, aangezien de organisatie van de Brussels Motor Show zich moet houden aan de protocollen die zijn vastgelegd voor winkelcentra, voor catering en voor evenementen. Maar uiteindelijk zijn we ervan overtuigd dat de aanpassingen die we willen maken, het comfort voor onze bezoekers zullen verhogen. Om de vlotte organisatie van het evenement te garanderen, werkt het organisatieteam momenteel nauw samen met Brussels Expo om de infrastructuur aan te passen, maar ook met de verschillende bevoegde ministers - in het bijzonder minister Nathalie Muylle Federaal minister van Werk, Economie en Consumentenzaken, met de burgemeester van de stad Brussel en met professor Nathan Clumeck.”

De organisatie gelooft dus nog volop in de mogelijkheden om ook in 2021 een echt autosalon te organiseren, al wil ze de verschillende scenario’s die ze daarvoor in gedachten heeft eerst aan de leden van het saloncomité voorleggen. Dat gebeurt in de loop van deze week.

Nadat de exposanten de mogelijkheden bekeken zullen hebben zal een beslissing worden genomen over de manier waarop en of het autosalon van 2021 zal kunnen georganiseerd worden.  Evident wordt het hoegenaamd niet, maar het zou voor zo goed als iedereen erg jammer zijn als in 2021 net wanneer de 99ste editie zou plaatsvinden geen salon georganiseerd zou worden. Al was het maar voor de overlevingskansen van de beurzensector, voor het inkomen van de 10.000 medewerkers die het salon samen mogelijk maken, voor al wie het volledige marktaanbod graag onder één dak gaat bekijken en natuurlijk voor de autoverkopers, die tijdens de salonperiode elk jaar weer tussen een kwart en dertig procent van hun jaarlijks verkoopvolume realiseren.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy