donderdag, 10 september 2020

Automobilisten onterecht geviseerd: Lockdown zorgde volgens Universiteit van Stirling niet voor daling van fijnstof

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Automobilisten onterecht geviseerd: Lockdown zorgde volgens Universiteit van Stirling niet voor daling van fijnstof © Patrick Theunissen
Dergelijke vaststellingen zijn altijd controversieel en voer voor discussie, maar onderzoekers van het Institute for Social Marketing and Health van de Stirling universiteit in Schotland (VK) stelden vast dat het aandeel van fijnstofvervuiling (PM2.5) in de lucht tijdens de COVID-19 lockdown niet daalde, hoewel er in die periode 65 procent minder auto’s op de weg waren.




De aanzienlijke vermindering van het aantal auto’s op de weg tijdens de voorbije lockdown heeft het niveau van giftige fijne deeltjes in de Schotse lucht niet verminderd, volgens een uitgebreid onderzoek van deskundigen van de Universiteit van Stirling.

In de eerste maand van de beperkingen stelden de onderzoekers vast dat er weinig of geen verandering optrad in de vervuiling door fijn stof (PM2.5), ondanks het feit dat er op dat moment maar liefst 65 procent minder voertuigen op de wegen terug te vinden waren. 

Het team dat het onderzoek leidde stelt dat hun bevindingen suggereren dat het verkeer geen belangrijke bijdrage levert aan de luchtvervuiling in de buitenlucht in Schotland. Een stelling die ook hier al meermaals is geponeerd door onderzoekers, maar ook vaak wordt tegengesproken door anderen. 

Omdat bij dergelijke resultaten vaak op de boodschapper wordt gemikt zochten we de universiteit van Stirling even op. Het lijkt te gaan om een eerbiedwaardige instelling. Ze bestaat al sinds 1967 en staat op het domein van “Geography and Environmental Studies” in de top vijf van Schotse universiteiten terwijl ze in de Times Higher Education World University Ranking 2020 in de top 250 staat op het gebied van “Life Sciences” en op de 485ste plaats in de QS Global World Ranking van universiteiten.

Dr. Ruaraidh Dobson, die de studie leidde, zei: "Er wordt aangenomen dat minder auto's op de weg tot een daling van de luchtvervuiling in de buitenlucht zouden kunnen leiden en dat dit op zijn beurt het aantal gevallen van slechte gezondheid in verband met deze vervuiling zou kunnen verminderen. Onze studie vond echter - in tegenstelling tot onderzoek in plaatsen als Wuhan in China en Milaan - geen bewijs van een afname van de luchtverontreiniging door fijne deeltjes in Schotland vanwege de lockdown.”

De onderzoekers suggereren daarbij dat voertuigen geen belangrijke oorzaak zijn van deze zeer schadelijke vorm van luchtvervuiling in Schotland en dat mensen een groter risico lopen op een slechte luchtkwaliteit in hun eigen huis, vooral wanneer er gekookt en gerookt wordt in afgesloten en slecht geventileerde ruimtes.

Dr. Dobson en collega Dr. Sean Semple analyseerden in hun onderzoek de gegevens van 70 meetstations langs de weg in Schotland van 24 maart - de dag na de invoering van de lockdown in het Verenigd Koninkrijk - tot 23 april. Daarna hebben ze de gegevens vergeleken met vergelijkende 31-dagenperiodes in 2017, 2018 en 2019.

Ze stelden vast dat de geometrische gemiddelde concentratie van PM2,5 in Schotland 6,6 microgram per kubieke meter lucht (µg/m3) bedroeg in de waargenomen periode in 2020 - vergelijkbaar met de niveaus in 2017 (6,7 µg/m3) en 2018 (7,4 µg/m3).

Het cijfer voor 2020 was aanzienlijk lager dan de duidelijk hoge concentraties die in 2019 werden waargenomen (12,8 µg/m3), maar de auteurs wezen erop dat dit een "uitschieter" was die waarschijnlijk werd veroorzaakt door een meteorologische gebeurtenis die ertoe leidde dat fijn stof uit de Saharawoestijn in april van dat jaar de luchtkwaliteit in het Verenigd Koninkrijk beïnvloedde. Als de getroffen periode uit de analyse van 2019 wordt verwijderd, wordt de gemiddelde waarde aanzienlijk verlaagd tot (7,8 µg/m3).

Het team heeft echter wel een vermindering van stikstofdioxide (NO2) vastgesteld in 2020, in vergelijking met de andere drie jaren.

Volgens ons is de Schotse situatie vergelijkbaar met die in ons land. Daarmee wordt eens te meer duidelijk dat het systematisch viseren van auto’s en het wegverkeer op zijn minst twijfelachtig is als het gaat om de fijnstofvervuiling. De luchtvaart, de industrie en de landbouw hebben ongetwijfeld een veel grotere impact, en worden niet op dezelfde manier onder druk gezet als de autofabrikanten, die met de huidige Euro 6d-TEMP en Euro 6d-normen intussen gezorgd hebben voor auto’s met verbrandingsmotoren die properder zijn dan ooit en zo goed als geen fijnstof, NOx of andere schadelijke stoffen meer uitstoten. Het verlagen van de CO2-uitstoot was dan weer mogelijk geweest als de overheden diesel niet voortijdig en onoordeelkundig onpopulair hadden gemaakt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy