vrijdag, 04 september 2020

Elektrische auto’s blijven (te) duur voor particulieren

Geschreven door  Dieter Quartier
Elektrische auto’s blijven (te) duur voor particulieren © Opel
Het aanbod aan elektrische voertuigen groeit haast exponentieel. Intussen kun je kiezen uit tientallen modellen en volgend jaar komen daar nog een hele rist nieuwkomers bij. Ze worden ook steeds betaalbaarder, maar toch blijft de meerprijs bij aankoop fors. Het is haast onmogelijk om dat supplement terug te verdienen over de gebruiksduur, zoals onze rekenoefening aantoont.  


De autoconstructeurs laten een voor hun elektrisch offensief los op de Europese markt. Dat heeft vooral te maken met de druk van Europa, maar ook omdat de vraag naar batterijvoertuigen stilaan begint te groeien. Vooral de bedrijven lopen meer en meer warm voor elektrische voertuigen. Ze krijgen ook enkele fiscale duwtjes in de rug om de overstap te maken. In België zijn elektrische auto’s 100% aftrekbaar en je betaalt er minder CO2-bijdrage voor, bijvoorbeeld.

Bij particulieren liggen de kaarten helemaal anders. De forse meerprijs van een elektrische auto wordt niet gecompenseerd door een interessantere fiscaliteit noch aankooppremies, in tegenstelling tot in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Vlaamse consumenten moeten het stellen met een vrijstelling op de BIV en wegenbelasting – that’s it.

Goed rekenen

Loont het dan wel om als particulier een elektrische auto aan te schaffen? Alles hangt af van het verschil in aankoopprijs tussen het model met conventionele verbrandingsmotor en de variant met elektrische aandrijving – en van de mate waarin je dat verschil kunt terugverdienen. 

Laat ons vertrekken van een populaire auto, de Opel Corsa, en daar wat berekeningen op loslaten, gebaseerd op een gebruik van 6 jaar en in totaal 90.000 kilometer. De benzineversie met automaat (om toch enigszins appelen met appelen te vergelijken) kost € 22.295 in Elegance-uitvoering. De Corsa-e in dezelfde livrei staat voor € 33.095 in de prijslijst. Als je het verschil in BIV en wegentaks meerekent, moet je een supplement van zo’n € 10.000 zien terug te verdienen.

Een eerste element in het “terugverdienmodel” van een EV betreft de energiekosten. Wie 15.000 km per jaar rijdt, komt met de benzine-Corsa uit op afgerond € 1.220 als we vertrekken van een verbruik van 6,5 l/100 km en een literprijs van € 1,25. De elektroversie consumeert bij een gelijkaardig gebruik 17 kWh/100 km. Wie thuis laadt, betaalt gemiddeld € 0,25 per kWh, wat overeenstemt met een kostprijs van afgerond € 640 per jaar. 

Gespreid over een gebruiksduur van 6 jaar bespaar je dus ongeveer € 3.500 met de Corsa-e. Tussenstand: de Corsa-e is nog steeds € 6.500 duurder.     

Volgende kostenpost: het onderhoud. Op 90.000 km bedragen de geschatte service- en herstellingskosten € 2.650 inclusief btw voor de benzineversie (afgaande op de cijfers die de leasemaatschappijen gemiddeld hanteren). De Corsa-e zou moeten toekomen met een fractie van dit bedrag omdat er enkel remblokjes en ruitenwissers moeten vervangen worden, bij wijze van spreken. Anderzijds moeten er jaarlijks enkele controles worden doorgevoerd op de batterij. Een totaalbudget van €1.350 inclusief btw op 6 jaar zou moeten volstaan. 

Tussenstand 2: voor particulieren kost de “e” nog altijd € 5.200 meer dan de benzineversie. 

Het bovenstaande voorbeeld gaat uit van een welbepaald scenario, waarbij je steeds thuis laadt, een gematigde rijstijl hebt en de auto 6 jaar houdt. De kaarten kunnen gunstiger liggen als je zonnepanelen hebt, erg zuinig rijdt en de auto misschien wat langer bijhoudt, maar ook slechter als je steeds aan een publieke laadpaal moet laden en bijvoorbeeld veel op de snelweg raast, zodat het verbruik de lucht in gaat. 

Het is ook een vereenvoudigde weergave van de feiten en houdt verder geen rekening met eventuele verschillen in verzekeringskosten en banden, omdat die eerder klein zijn en dus niet zwaar doorwegen in deze simulatie. 

Verschil in restwaarde en kortingen

Wat verder wél zwaar doorweegt in het totale kostenplaatje is de restwaarde. De business case klopt enkel en alleen als de Corsa-e op de tweedehandsmarkt méér opbrengt dan het verschil dat nog overblijft na de bovenstaande verrekeningen.

Gebaseerd op ons voorbeeld zou de tweedehandskoper bereid moeten zijn om € 5.200 meer op tafel te leggen voor een 6 jaar oude Corsa-e dan voor een even oude Corsa op benzine. Dat lijkt ons bijzonder onrealistisch. 

Er zijn trouwens nog twee elementen die het financiële plaatje verzwaren voor de elektroversie. De merken geven immers doorgaans minder korting op de e-variant dan op de benzine- of dieselversie, allicht omdat ze op de eerste minder marge hebben dan op de laatste. Het verschil kan oplopen tot 5% van de catalogusprijs. 

Tot slot moet je bij een elektrische auto investeren in een laadsysteem voor thuis – tenzij je in je straat vlot toegang hebt tot een publiek laadpunt, maar dan betaal je hogere stroomtarieven. De kostprijs van een wallbox bedraagt al snel € 1.500 inclusief btw en montage.

Al het voorgaande pleit in het voordeel van overheidspremies om dit verschil te overbruggen – of op zijn minst te verkleinen. Het gaat onzes inziens niet op dat bedrijven aangemoedigd worden om elektrische auto’s te kopen (door de aftrekbaarheid van 100%), terwijl particulieren bij ons financieel in de richting van de klassieke verbrandingsmotor worden geduwd. 

In Nederland krijg je als consument € 4.000 toegestopt van de Staat. In Duitsland loopt de premie zelfs op tot € 9.000 voor wie zijn e-auto dit jaar nog inschrijft. In Vlaanderen ziet energieminister Zuhal Demir de noodzaak niet in van een financiële ondersteuning – ze schafte de aankooppremie (van maximaal € 4.000) op 1 januari 2020 af.

Ze wil het Vlaamse belastinggeld liever investeren in de uitbreiding van publieke laadinfrastructuur en inzetten op de uniformering van de betaalsystemen. Daarnaast wil ze parkeertarieven voordeliger maken voor EV’s en – daar gaan we weer – een kilometerheffing introduceren die niet enkel varieert naargelang van de verkeersdrukte, maar ook het soort voertuig waarmee je rijdt.

Het is een visie. Maar het blijft bij een visie. Allicht is dat de grootste hinderpaal in ons land: het feit dat politici soms goede ideeën hebben, maar er niet in slagen om ze tot uitvoering te brengen. En de boer, hij ploegde voort. Maar niet op elektriciteit.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy