woensdag, 02 september 2020

Autonieuws was bij de opening van Daimlers Factory 56, de modernste autofabriek ter wereld

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Autonieuws was bij de opening van Daimlers Factory 56, de modernste autofabriek ter wereld © Daimler AG
De Factory 56-fabriek in Sindelfingen, bij Stuttgart, waarvan de eerste steen in februari 2018 gelegd werd, wordt de thuisbasis van de nieuwe Mercedes S-Klasse, die hier vanaf vandaag gebouwd wordt. Het gaat om de modernste fabriek ter wereld, zegt Daimler. Autonieuws was als enig Belgisch automedium present bij de officiële opening door Daimler-CEO Ola Källenius en de hele regering van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.



In de fabriek die op 2 september ingehuldigd werd zal Daimler personenauto’s met verbrandingsmotoren tegelijk met elektroauto’s uit de hogere middenklasse en het topsegment en zelfs robottaxi’s produceren. Ze werd op amper twee en een half jaar gebouwd en de bouw en inrichting liep ondanks de coronacrisis geen vertraging op. Een huzarenstukje. Het eerste product dat er van de band rolt is de nieuwe generatie van de Mercedes S-Klasse. De fabriek is volledig digitaal en we schreven er al over in dit stuk dat we bij de eerste steenlegging maakten. De productiesite is maar liefst 220.000 m2 groot, wat overeenkomt met niet minder dan dertig voetbalvelden. Als je er doorloopt lijkt er dan ook geen einde aan te komen, en ze geeft echt een indruk van ruimte.

Momenteel bouwt men er de gloednieuwe S-Klasse, binnenkort volgt de elektrische EQS en later zullen hier dus ook andere modellen van de band rollen. Het gaat om een fabriek met maximale flexibiliteit waar snel kan ingespeeld worden op veranderingen. 

De fabriek is volledig digitaal “geconnecteerd” door middel van een lokaal 5G-netwerk en daarmee is dit de eerste autofabriek die daarover beschikt. Ze is ook volledig papierloos, waardoor tien ton papier per jaar uitgespaard wordt.

Daarnaast is ze ook “sustainable”. Daimler heeft er alles aan gedaan om milieuvriendelijk en zo CO2-neutraal mogelijk te zijn in Factory 56. De fabriek is gebouwd om 30% minder water en 40% minder stroom te verbruiken en ook 40% minder afval te produceren. Vanzelfsprekend ligt het hele dak vol zonnepanelen. De CO2-uitstoot van de S-Klasse-productie zal 75 procent lager liggen dan die van de productiesite van de vorige S-Klasse. 

Bij de presentatie werd trots uitgepakt met de cijfers 100, 25 en 0, voor 100% flexibel, 25% efficiënter dan de andere fabrieken en 0% voor de netto-CO2-uitstoot.
120c0466 027

Flexibiliteit voor het personeel

Het welzijn van de 1.500 werknemers van de fabriek is ook erg belangrijk volgens Daimler, en daarom hebben ze in de nieuwe fabriek onder meer een uiterst flexibel werkrooster ingevoerd, werd alles gedaan om een state of the art-ergonomische werkplek te creëren en is het er stiller dan in andere fabrieken. Er staan ook planten en er valt veel daglicht binnen via dakramen. 

Wij waren erg onder de indruk van de enorme fabriekshal en de algehele sfeer van kwaliteit, flexibiliteit en licht die er heerste. Als voorbeeld van de autofabriek van de toekomst is dit alvast een aantrekkelijk vooruitzicht.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy