vrijdag, 28 augustus 2020

Smart heeft nog toekomst met dank aan Geely

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Smart heeft nog toekomst met dank aan Geely © Daimler AG
Het nog door de visionaire Swatch-topman Nicolas Hayek opgerichte Smart is al meer dan twintig jaar een zorgenkindje dat bijzonder veel aandacht nodig heeft. Van bij de lancering van de eerste Smart blijven de verkoopcijfers achter bij de verwachtingen van Daimler Group en slaagde het merk er niet in om winstgevend te zijn. Ook nu het kleine merk alleen nog elektrische auto’s bouwt bleef echt succes uit. Een nieuw partnership met het Chinese Geely moet daar eindelijk komaf mee maken.


Aan het hoofd van Geely staat een andere visionaire ondernemer, Li Shufu. Shufu investeerde met Geely in Daimler en is sinds 2018 voor 9,7% eigenaar van de Duitse constructeur. In 1998 bouwde Geely zijn eerste auto, intussen is Geely Automotive Holdings Ltd een belangrijke internationale autofabrikant geworden die naast diverse Chinese merken ook Volvo en Polestar, Proton/Lotus, Lynk & Co. en Terrafugia bevat. Nu komt daar dus een uitgebreide samenwerking met Smart bovenop.

Alles elektrisch

Met de gecombineerde slagkracht van Geely en Daimler wil Smart relevant worden in Europa. Over twee jaar wordt een kleine elektrische SUV in het B-segment (de klasse van de Opel Corsa, Renault Captur en dergelijke) verwacht, maar de EQ Fortwo zoals we hem vandaag kennen verdwijnt niet en blijft volgens verschillende bronnen de kern van het merk terwijl ook dat model in de toekomst een opvolger zal krijgen. 

De huidige Smart EQ Fortwo zal tot de marktintroductie van het nieuwe model of tot de effectieve verkoop van de fabriek in Hambach aan Ineos in Frankrijk worden gebouwd, terwijl de Smart EQ Forfour in Novo Mesto in Slovenië geassembleerd wordt. Waar de toekomstige Smarts van de nieuwe generatie van de band zullen rollen is nog niet duidelijk.

De samenwerkingsovereenkomst tussen Geely en Daimler bepaalt in ieder geval dat nieuwe  Smartmodellen ontworpen worden door Mercedes en ontwikkeld in Geely's Engineering Center en dat de nieuwe elektrische Smart SUV zal gebouwd worden op een nieuw elektrisch platform. 

De Smart joint venture is 2,7 miljard RMB (Yuan) waard, wat overeenkomt met € 350 miljoen. Het bestuur bestaat uit zes vertegenwoordigers van Daimler en zes mensen van Geely. De CEO, Tong Xiangbei, komt van bij Geely.

De slagkracht en voortvarendheid van de Chinezen van Geely kennend ziet het er dus naar uit dat Smart nog van zich zal laten horen, en zijn speelterrein gevoelig zal kunnen uitbreiden doordat de elektrische compacte Smart-SUV ook in China aan de man zal gebracht worden.

Smart heeft dus een toekomst, en dat is maar goed ook, want zonder de verkopen van de elektrische autootjes van Daimlers dochtermerk kan het concern onmogelijk voldoen aan de strenge CO2-emissieregels van de Europese Unie. Wijlen de excentrieke Nicolas Hayek zal het graag zien gebeuren dat zijn geesteskind alsnog blijft voortbestaan, en al helemaal als zuiver elektrisch merk.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy