donderdag, 20 augustus 2020

Conquistador Carlos Tavares zet opmars verder

Conquistador Carlos Tavares zet opmars verder © PSA
Groupe PSA slaagt er zelfs in coronatijden winstgevend te blijven, enkel Porsche doet beter. Tijdens het voorbije boekjaar steeg de operationele winstmarge tot 8,5 procent, wat een uitstekend resultaat is voor een volumemerk en een pluim op de hoed van topman Carlos Tavares. Die zet zijn opmars in de autowereld onverminderd verder. 


Geen Carlos terug te vinden onder de beroemde Portugese ontdekkingsreizigers, autopiloten en stervoetballers. Bij mijn weten is PSA-topman Tavares de eerste Carlos die geschiedenis schrijft en dan nog in een branche waarin Portugezen nooit een rol van betekenis hebben gespeeld. Van tweede man bij Renault klom hij op tot redder in nood van het zwaar verlieslatende Groupe PSA. Als alles volgens plan verloopt en de Europese Commissie de fusie van de Franse autogroep met het Italiaans-Amerikaanse FCA (Fiat Chrysler Automobiles) straks goedkeurt, wordt Tavares volgend jaar een van de machtigste autobazen ter wereld. In afwachting heeft een internationale jury van 86 leden uit 24 landen hem verkozen tot World Car Person of the Year 2020.

Steile carrière 

Na zijn middelbare studies verhuist de jonge Carlos van Lissabon naar Parijs waar hij aan de Ecole Centrale een ingenieursdiploma behaalt en aansluitend bij Renault aan de slag gaat. Hij blijft zijn eerste werkgever ruim dertig jaar trouw en klimt op tot Chief Operating Officer (COO) én rechterhand van voorzitter Carlos Ghosn. Die lijdt aan het Napoleon-syndroom en voelt zich boven alles en iedereen verheven. 

Als Tavares in de zomer van 2013 in een kranteninterview te kennen geeft een stap voorwaarts te willen zetten richting het voorzitterschap, is dat een oorlogsverklaring aan het adres van Ghosn die zijn secondant meteen de laan uitstuurt. 

Redder in nood

Tot op vandaag is niet geweten of Tavares met voorbedachte rade handelde. Feit is dat Groupe PSA in 2013 regelrecht afstevende op een faillissement en de ergste crisis in zijn bestaan enkel kon overleven dankzij een kapitaalinjectie van de Franse staat en de Chinese autobouwer Dongfeng. Die zien in de door Ghosn ontslagen Tavares een redder in nood en geven hem carte blanche om de wederopstanding van Groupe PSA in goede banen te leiden.

Bij Renault en alliantiepartner Nissan heeft die immers bewezen doortastend en succesvol tewerk te kunnen gaan. De aandeelhouders van Groupe PSA verwachten van hem eenzelfde engagement en resultaat. Als eerste beslissing kondigt hij ingrijpende besparingen aan, op alle niveaus en zonder ontzag des persoons. Hij viseert daar ook de nazaten van founding father Armand Peugeot mee die grote sier maken op kosten van het bedrijf. 

In amper drie jaar slaagt hij erin om het modellenaanbod grondig te saneren en te vernieuwen en om van Groupe PSA opnieuw een winstgevende autogroep te maken. Als volgende stap zet hij met DS een nieuw luxemerk in de markt en lijft de verlieslatende GM-dochtermerken Opel en Vauxhall binnen. Sterker nog, in no time haalt hij die uit de rode cijfers. Wat de aandeelhouders nog het meest charmeert is de operationele winstmarge van 8,5 procent. Daar kunnen de meeste automerken slechts van dromen. 

Fusie met FCA    

De internationale zakenwereld kijkt met open mond toe hoe Tavares het ene succes na het andere boekt. Ook op de schatrijke Italiaanse ondernemersfamilie Agnelli maakt hij een sterke indruk. Die is via haar holding Exor hoofdaandeelhouder van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) dat het voorbije decennium te weinig heeft geïnvesteerd in nieuwe modellen en alternatieve aandrijfsystemen en op termijn daardoor nauwelijks overlevingskansen heeft. Voorlopig kan het profiteren van de sterke marktpositie van Chrysler, Dodge en Jeep in de Verenigde Staten maar ook daar zit een doorbraak van elektrische aandrijving eraan te komen.

Begin 2019 – uitgerekend in het jaar dan Fiat zijn 120ste verjaardag viert – start FCA-voorzitter John Elkann in het grootste geheim verkennende gesprekken met PSA-topman Tavares over een mogelijke alliantie. Die laatste ziet zijn kans schoon om via een bundeling van de krachten de tweede grootste autogroep in Europa te worden en op wereldvlak aansluiting te vinden bij Volkswagen en Toyota. 

Beiden weten zich gesteund door een meerderheid van hun aandeelhouders en werken een gemeenschappelijk voorstel uit dat wacht op goedkeuring van de Europese Commissie en dat voorziet in een fiftyfifty verdeling van de aandelen. Zij hebben ook al een naam bedacht voor de alliantie… Stellantis. Ook over de verdeling van de postjes bestaat er een akkoord: FCA-voorzitter John Elkann wordt voorzitter van Stellantis, Carlos Tavares krijgt de dagelijkse leiding in handen. Het plan kan ook rekenen op de steun van de Franse president Macron en de Italiaanse minister-president Conte. 

Wat gebeurt er met Alfa en Maserati

Macron en Conte moeten voor politieke rugdekking zorgen bij de uitvoering van het plan. Een alliantie heeft pas kans op slagen als die kostenbesparend werkt via synergieën en samenvoeging van activiteiten. Nog is niet geweten hoeveel banen daardoor verloren zullen gaan, welke fabrieken zullen worden gesloten en welke modelreeksen of zelfs merken er zullen verdwijnen. Gedacht wordt daarbij aan nichemerken zoals Alfa en Maserati. Zelfs in vakbondskringen is er men zich van bewust dat een alliantie de enige overlevingskans is, zowel voor FCA als voor PSA. Om nog een rol van betekenis te kunnen spelen in de internationale autowereld moet je als concern minstens 8 miljoen auto’s per jaar kunnen verkopen. Om als autogroep winstgevend te kunnen blijven, moet die de  hoogoplopende investeringen in nieuwe technologieën en modellen over miljoenen voertuigen kunnen afschrijven. 

Tavares heeft met de reddingsoperatie van Groupe PSA en overname van Opel/Vauxhall bewezen dat hij daar de geschikte man voor is. De Portugese manager is deze maand tweeënzestig geworden en verkeert nog in uitstekende gezondheid. Als gentleman driver neemt hij geregeld her en der in Europa deel aan autoraces. De alliantie Stellantis tot een goed einde brengen, is wellicht de laatste grote uitdaging in zijn carrière. Slaagt hij daarin verdient hij een plaats in de galerij van de allergrootste automanagers van de voorbije decennia.      

Voor het zover is moet zijn ‘Push to Pass’ plan worden gerealiseerd. Dat voorziet dat Citroën doordringt op de Indiase markt en dat Opel en Peugeot voet aan de grond krijgen in respectievelijk Rusland en de Verenigde Staten. Nu realiseert Groupe PSA meer dan 80 procent van zijn omzet in Europa, op die manier word je geen wereldspeler. Het is ook uitkijken naar de reactie van de FCA-medewerkers in Italië. Kunnen/zullen die zich schikken naar de ingrijpende besparingsmaatregelen die hen te wachten staan? Tavares heeft naam en faam verworven als cost killer en staat erom bekend doortastend tewerk te gaan. Bij Opel/Vauxhall heeft hij bewezen water en vuur met elkaar te kunnen verzoenen, benieuwd of hij die krachttoer in Milaan kan herhalen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy