vrijdag, 19 juni 2020

EU gaat geplande fusie tussen FCA en PSA nu ook officieel onderzoeken

Geschreven door  Stijn Blanckaert
EU gaat geplande fusie tussen FCA en PSA nu ook officieel onderzoeken © FCA
Omdat PSA en FCA samen een te groot marktaandeel hebben in de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen start de Europese Commissie nu met een diepgaand onderzoek dat mogelijk voor een maandenlang uitstel van de fusie kan zorgen.


We schreven op 9 juni al dat de mededingingsautoriteit van de Europese Commissie serieuze vragen had bij de voorgenomen fusie tussen het Franse PSA en het Italiaans-Amerikaanse FCA, omdat de fusiegroep met merken als Fiat Professional, Peugeot, Citroën en Opel mogelijk een te groot gewicht zou hebben op de bestelwagenmarkt. Toen konden de fusiekandidaten nog een dossier indienen met argumenten om een onderzoek af te wenden, maar de gegeven info volstond blijkbaar niet, aangezien de Europese Commissie nu een zogenaamd Fase 2-onderzoek is gestart om na te gaan of de concurrentie op de bestelwagenmarkt niet fundamenteel verstoord zou worden door het samengaan van de constructeurs. 

Het marktleiderschap van het mogelijke fusiebedrijf PSA-FCA zou in vijftien Europese landen marktverstorend kunnen werken. Het gaat volgens de Commissie over ons land, maar ook over het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Slovakije en Slovenië, Polen en Portugal, Kroatië, Litouwen, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije, Italië, Griekenland, Luxemburg.

Margarethe Vestager, de Europees Commissaris verantwoordelijk voor concurrentiebeleid moet er voor zorgen dat fusies van grote ondernemingen in Europa niet tot een verstoring van het vrijemarktprincipe leiden. Een te grote concentratie van macht bij één of enkele ondernemingen moet vermeden worden, waardoor de Commissie de mogelijkheid heeft om dergelijke fusies te verbieden, of de kandidaat-fusiebedrijven voorwaarden op te leggen. Die voorwaarden kunnen bestaan uit het verkopen of afstoten van een deel van de activiteiten, wat in het geval van FCA en PSA mogelijk een van de gevolgen zal zijn.

Toch is men bij PSA en FCA niet pessimistisch over de uitkomst, omdat de fusie in de Verenigde Staten, Japan, China en Rusland al goedgekeurd is. Daarnaast wijzen ze er ook op dat de samenwerking tussen Ford en Volkswagen die vorige week is aangekondigd een bijna even groot marktaandeel zal vertegenwoordigen op de bedrijfsvoertuigenmarkt. FCA en PSA zouden samen 34 procent van de Europese LCV-markt hebben, Ford en VW samen 30 procent. Renault en Nissan zijn samen goed voor zo’n 20 procent.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy