zaterdag, 30 mei 2020

Plug-inhybride bestelwagens op diesel: waarom niet?

Geschreven door  Dieter Quartier
Plug-inhybride bestelwagens op diesel: waarom niet? © Ford
Diesel staat onder druk, ondanks de grote verbeteringen die de constructeurs hebben aangebracht. Tegelijk bieden diesels voor veel bedrijven nog steeds het interessantste financiële en praktische plaatje. Steden willen echter alles en iedereen op elektriciteit zien rijden. Logische oplossing: de combinatie van ‘d’ en ‘e’! Waarom biedt niemand dan dieselhybrides aan?

De huidige Europese bestelwagenmarkt wordt nog steeds gedomineerd door diesel. Hoe kan het ook anders: de brandstof heeft altijd de laagste TCO (total cost of ownership) geboden dankzij de lange levensduur van dieselmotoren, het lagere brandstofverbruik, het grotere rijbereik en de lange onderhoudsintervallen. Bovendien hebben dieselmotoren de Newtonmeters in huis die je nodig hebt om zware lasten te verplaatsen, en dan vooral in de meest heuvelachtige gebieden.

In LCV-land zijn er nauwelijks groene alternatieven voor diesel. Enkele OEM's zoals Fiat, VW en Iveco bieden modellen met gecomprimeerd aardgas (CNG) aan, maar ze weten niet helemaal te overtuigen. De gastanks nemen in de meeste gevallen laadruimte in, ze brengen het laadvermogen in het gedrag en bieden niet hetzelfde bereik als een dieselaangedreven bestelwagen. Bovendien is CNG slechts beschikbaar voor een beperkt aantal carrosserievarianten. CNG is ook niet alomtegenwoordig, hoewel het distributienetwerk uitbreidt.

Steeds meer fabrikanten volgen het voorbeeld van Nissan met de e-NV200 en bieden volledig elektrische bestelwagens aan. Mercedes-Benz pakt uit met de eVito, VW met de eCrafter, Renault met de Master Z.E., Fiat met de Ducato Electric en Maxus met de EV80. Binnenkort kun je bij PSA terecht voor batterijgevoede modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Maar deze kunnen nooit een oplossing bieden voor alle scenario’s en toepassingen. Met name lange afstanden, intensief gebruik, koeling van de laadruimte en laadvermogen blijven uitdagingen die zeer moeilijk te overwinnen zijn gezien de aard van de huidige batterijen. En laten we de hoge investeringskosten en de downtime als gevolg van het opladen niet vergeten.

Plug-in, het beste van twee werelden

Autofabrikanten slijten plug-inhybrides al langer voor 'het beste van twee werelden'. De kleinere batterij maakt PHEV’s goedkoper om te bouwen dan volledig elektrische auto’s - ook al omdat de batterij in een bestaand platform kan worden geïntegreerd - en ze zijn sneller op te laden. Het belangrijkste voordeel is dat wanneer de batterijen leeg zijn, de verbrandingsmotor de fakkel overneemt om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen.

Voor personenauto's draagt benzine in combinatie met elektriciteit de voorkeur weg. Volvo heeft de D5-diesel al lang vervangen door een T6-benzinemotor om zijn Twin Engine-modellen aan te drijven, PSA heeft zijn non-conformistische DS5 Hybrid4 en zijn technische neef Peugeot 508 RXH stilletjes geschrapt en Audi heeft de dieselverbrandende Q7 e-tron uit zijn catalogus verwijderd.

Toch is er één merk dat durft te zeggen dat diesel en elektrisch een perfect huwelijk zijn: Mercedes-Benz. De 300de-versie is vandaag verkrijgbaar in de C-klasse en E-klasse en zal zijn weg vinden naar andere Mercedes-Benz-line-ups, waaronder de GLC.

In feite lijkt de diesel-elektrocombo volkomen logisch voor wie voornamelijk lange afstanden rijdt tussen steden en regelmatig het stadscentrum induikt. Dat klinkt inderdaad als de use case van menig licht bedrijfsvoertuig. De voordelen zijn legio:

  • De dieselmotor biedt alle voordelen van een gewone dieselbestelauto, met als troef dat hij minder verbruikt en uitstoot dankzij de elektrische ondersteuning.
  • Net als personenauto's moeten lichte bedrijfsvoertuigen de Real Driving Emissions-test (RDE) ondergaan om te garanderen dat hun NOx- en roetemissies ook buiten het laboratorium binnen de wettelijke limieten blijven. Dieselmotoren zijn tegenwoordig daarom onvergelijkbaar veel schoner dan voorheen.
  • Door regeneratief te remmen wordt de accu opgeladen en vermindert de slijtage van de remblokken.
  • Met het elektrische bereik kun je de LEZ binnenrijden zonder CO2 , NOx (stikstofoxiden) of PM (roetdeeltjes) uit te stoten.
  • De elektromotor verhoogt het koppel, waardoor plug-inhybride bestelwagens nog geschikter worden voor zware ladingen.
  • De kleinere batterij compromitteert het laadvermogen of -volume in veel mindere mate dan het volwaardige batterijpakket van een volledig elektrische bestelwagen of de gastanks van een CNG-model.
  • Een plug-in hybride is meestal goedkoper om te bouwen dan een volledig elektrische bestelauto.
  • Je hoeft niet te investeren in dure laadoplossingen.
  • Je strandt niet als je geen laadstation vindt.
  • De dieselmotor kan de accu opladen voordat de bestelwagen een LEZ inrijdt.
Geofencing voor LEZ

Sommige LEZ's en ULEZ's openen hun poorten alleen voor plug-inhybrides als ze zuiver op elektriciteit rijden. Maar hoe zorg je ervoor dat ze geen diesel of benzine verbranden als ze het hart van de stad betreden? BMW wijst de weg. Sinds dit jaar krijgen alle plug-inhybride modellen de zogenaamde eDrive Zones-functie. De ‘groene, 100% emissievrije zones’ die steden instellen, kunnen dankzij geofencing-technologie automatisch herkend worden. Wanneer het voertuig een dergelijke zone binnenrijdt, schakelt het automatisch over op puur elektrisch rijden en krijgt het dezelfde toegangsrechten als volledig elektrische voertuigen.

Ondanks alle argumenten biedt geen enkele fabrikant vandaag een plug-inhybride bestelwagen op diesel aan. De enige PHEV in het LCV-segment is de door benzine aangedreven Ford Transit Custom Plug-In Hybrid. De eerste feedback van klanten blijkt zeer positief te zijn. Als Dieselgate niet was gebeurd, dan had Ford ongetwijfeld een zelfontbrander gekozen voor zijn PHEV-project. Wie durft het aan om alsnog een stekkerdiesel op de markt te brengen? Wij kennen alvast enkele bedrijven die geïnteresseerd zouden zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy