donderdag, 28 mei 2020

Nissan wil fabriek in Barcelona sluiten maar vertrekt niet uit Europa

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nissan wil fabriek in Barcelona sluiten maar vertrekt niet uit Europa © Nissan
Het zwaar door de coronacrisis getroffen Nissan, deel van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, maakte vandaag zijn resultaten voor 2019 bekend, en kondigde een strategisch plan aan om weer rendabel te worden en te overleven. Dat plan houdt onder meer het schrappen van modellen en het voornemen tot sluiting van de fabriek in Barcelona in. Over zich zo goed als volledig uit Europa terugtrekken, wat werd gevreesd, is echter geen sprake.



Over het fiscale jaar 2019 dat eindigde op 31 maart van dit jaar was er een nettoverlies van 671,2 miljard yen (€ 5,68 miljard). Dat is meteen het eerste nettoverlies in meer dan tien jaar. Het aantal verkochte auto’s daalde met 10,6% tot 4,93 miljoen stuks. Om weer winstgevend te worden en de crisis te overleven werd vandaag een herstelplan voorgesteld dat over vier jaar loopt en focust op kostenbesparingen en procesverbeteringen, en afstand neemt van de focus op expansie die het merk in de voorbije jaren hanteerde. 
Onrendabele operaties en overbodige faciliteiten zullen afgestoten worden, en er worden structurele hervormingen doorgevoerd in de hele organisatie. De vaste kosten worden teruggedrongen door rationalisatie van de productiecapaciteit (lees: de voorgenomen sluiting van de fabriek in Barcelona en de sluiting van een fabriek in Indonesië), maar ook door het rationaliseren van het productgamma en het terugdringen van de uitgaven.

Het doel is om tegen het eind van het fiscale jaar 2023 (eind maart 2024 dus) 5% operationele winstmarge te bereiken in combinatie met een wereldwijd marktaandeel van 6%. Het merk rekent daarvoor ook op zijn activiteiten in China, waar het 50% aandelen heeft in een joint venture met Dongfeng Motor Company in Wuhan.

Rationalisatie

In de eerste plaats gaat het in het vierjarig actieplan om rationalisatie. Nissan verstaat hieronder efficiëntieverbeteringen, herstructureringen en kostenreductie. 

Concreet gaat het om de volgende acties:
  • Het terugdringen van de productiecapaciteit met 20% tot 5,4 miljoen auto’s per jaar
  • Zorgen dat de productieratio van de fabrieken tot boven 80% uitstijgt
  • Het terugdringen van het globale productgamma met 20%. Concreet gaat het merk het aantal modellen van de huidige 69 terugbrengen naar minder dan 55 stuks.
  • Het zorgen voor een besparing op vaste kosten van ongeveer 300 miljard yen (zo’n € 254 miljoen).
  • De intentie tot het sluiten van de fabriek in Barcelona, wat zou leiden tot het verlies van zo’n 3.000 jobs. In Barcelona wordt de Navara gebouwd, net als de e-NV200 elektrische bestelwagen.
  • De productie n Noord-Amerika rond enkele kernmodellen focussen (wat dat ook moge betekenen)
  • Het effectief sluiten van een fabriek in Indonesië en het zich concentreren op de fabriek in Thailand als enige productiefaciliteit in Zuid-oost Azië.
  • Het delen van middelen, modellen en technologieën binnen de alliantie.
Prioriteit geven aan de kernmarkten en -producten

Het tweede deel van de voorgenomen herstructurering past in de plannen die gisteren werden onthuld door de alliantie. Elk van de merken van de groep zal zich toeleggen op zijn belangrijkste troeven. 

Concreet betekent dit in het Nissan-plan:
  • Het focussen van de kernactiviteiten op Japan, China en Noord-Amerika
  • Het gebruikmaken van de capaciteiten van de alliantie om ook in Zuid-Amerika, Zuid-oost Azië en Europa een stevige aanwezigheid te behouden
  • Het verlaten van Zuid-Korea, het terugtrekken van het merk Datsun uit Rusland en het afbouwen van de activiteiten in bepaalde Zuid-oost Aziatische markten.
  • Het focussen op de belangrijkste modelsegmenten wereldwijd, met inbegrip van auto’s in het C- en D-segment, elektrische auto’s én sportwagens.
  • Het introduceren van 12 modellen in het komende anderhalf jaar
  • Het uitbouwen van de aanwezigheid op de markt van de elektrische auto’s en elektrische aandrijving, met onder ander het lanceren van twee extra EV’s en vier e-POWER-auto’s in Japan, met tot 60% geëlektrificeerde modellen in de verkoopmix
  • Veralgemenen van het ProPILOT-rijhulpsysteem over meer dan twintig modellen.

Ons idee

Hoewel de fabriek in Barcelona in de plannen van het merk zou sluiten, wat echter nog niet 100% zeker is omdat het om een “voornemen” gaat, blijft de Nissanfabriek in Sunderland (VK), waar de Juke en Qashqai worden gebouwd, wel open. Bovendien trekt Nissan zich helemaal niet grotendeels terug uit Europa, wat even gevreesd werd. Het merk blijft ook investeren in elektrische auto’s. Dat de besparingen pijn zullen doen is duidelijk, maar we kunnen alleen maar blij zijn dat Nissan blijft investeren in de toekomst, ook in onze contreien. 

Als dergelijke herstelplannen ertoe leiden dat constructeurs niet langer boven hun stand leven en rationeler tewerkgaan, kunnen we niet ontevreden zijn met deze gang van zaken, want op het verdwijnen van automerken en een verschraling van het aanbod zitten wij alvast niet te wachten. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy