dinsdag, 26 mei 2020

Franse president wil automobielsector redden met plan van € 8 miljard

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Franse president wil automobielsector redden met plan van € 8 miljard © Groupe Renault
De Franse president Macron kondigde vanavond een groot herstelplan aan om de Franse autosector uit de crisis te helpen. Er werden in totaal voor niet minder dan € 8 miljard maatregelen aangekondigd. Een indrukwekkende en nooit geziene inspanning.

De autosector is erg belangrijk voor Frankrijk. In totaal stelt de sector er 400.000 mensen rechtstreeks tewerk, en nog eens 500.000 in aanverwante sectoren. Het land telt met PSA Groupe en Renault ook twee grote autoconstructeurs telt die -zeker in het geval van Renault- vandaag in zwaar weer verkeren door de coronacrisis. De sector keek reikhalzend uit naar Macron’s plan voor de autosector dat omvangrijker is dan eender welk plan uit het verleden.

De plannen van de overheid gaan over het aanzwengelen van de vraag naar nieuwe auto’s, over het in Frankrijk houden en naar Frankrijk terugbrengen van de prodcutie en het opnieuw competitief maken van de Franse industrie door het moderniseren van de fabrieken.

€ 7.000 subsidie voor elektrische auto, € 2.000 voor plug-in hybride

Concreet wil Macron de vraag naar nieuwe auto’s aanzwengelen door het ondersteunen van elektrische en plug-in hybride auto’s. Hij stelde letterlijk dat “elke vernieuwing van het Franse wagenpark ecologisch een goede zaak is”, en maakte bekend dat bij de aankoop van een elektrische auto door een particulier een aankooppremie gegeven zal worden van € 7.000 (in plaats van de huidige € 6.000). Bij de aanschaf van een elektrische auto door een bedrijf of collectiviteit bedaagt de subsidie € 5.000 (in plaats van € 3.000 nu). 

Om van de volledige premie te genieten mag de auto niet meer dan € 45.000 kosten, en elektrische auto’s van meer dan € 60.000 krijgen geen steun.

Ook aan plug-inhybrides, die tot vandaag geen steun kregen in Frankrijk, wordt vanaf nu een premie van € 2.000 toegekend. Ze moeten minimaal 50 kilometer elektrisch rijbereik hebben en mogen niet meer dan € 50.000 kosten. Ideaal dus voor de plug-in hybride versies van de Peugeot 3008 en 508 en de Citroën C5 Aircross bijvoorbeeld.

Laadpalen

Tegelijk heeft de president ook een extra inspanning van meerdere tientallen miljoenen euro’s beloofd voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto’s, met een objectief van 100.000 stuks tegen het einde van dit jaar (terwijl dat aantal oorspronkelijk pas eind 2022 bereikt had moeten zijn). Dat betekent dat voor het jaareinde nog 35.000 tot 40.000 extra exemplaren geplaatst zouden moeten worden.

Inruilpremie

Verder zal voor de eerste 200.000 verkochte auto’s ook een uitzonderlijke inruilpremie worden gegeven aan gezinnen die een nieuwe auto kopen en hun oude diesel of benzinewagen inleveren. Het gaat om een hulp van € 3.000, cumuleerbaar met de reeds vermelde € 5.000 euro steun bij de aankoop van een elektrische auto. De hulp van € 3.000 is enkel van toepassing voor wie een bepaalde inkomensgrens niet overschrijdt, maar is zelfs dan toegankelijk voor driekwart van alle Fransen.

Alle premies worden vanaf 1 juni toegekend en lopen tot eind dit jaar.

€ 8 miljard aan maatregelen

Volgens Macron bedraagt het prijskaartje van dit plan niet minder dan € 8 miljard, maar hij beseft ook dat zonder die hulp een economisch bloedbad dreigt dat voor grote jobverliezen zou zorgen.

Naast de aankooppremies gaat de overheid ook € 200 miljoen aan subsidies toekennen aan de toeleveranciers en onderaannemers in de auto-industrie. Naast die subsidie is er ook een plan voor een investeringsfonds van € 600 miljoen waar ook de twee grote Franse constructeurs aan bijdragen.

In ruil voor het steunpakket moeten de constructeurs zo veel mogelijk jobs met meerwaarde terugbrengen naar Frankrijk en moeten ze ook sterk inzetten op ecologische (semi-elektrische en elektrische) voertuigen. Volgens het plan moeten tegen 2025 een miljoen elektrische, hybride of plug-in hybride voertuigen van de band rollen in Franse fabrieken.

Zowel PSA als Renault hebben zich geëngageerd om blijvend in eigen land te investeren en de productie van de (onderdelen voor) ecologische wagens in Frankrijk te concentreren.  Dat betekent ook dat de elektrische motor van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi uiteindelijk niet in China zal gebouwd worden maar wel in een fabriek in Normandië.

Intussen werd ook bevestigd dat de door Renault gevraagde lening met staatswaarborg van € 5 miljard slechts zal woren toegekend als de onderhandelingen over werkgelegenheidsgarantie succesvol afgerond worden.

Vrijdag maakt Renault bekend hoe het zijn besparingsplan van € 2 miljard wil uitvoeren.

En bij ons?

Ongetwijfeld zal dit enorme plan de autosector wat ademruimte bezorgen en meteen ook helpen om de gemiddelde uitstoot van het Franse wagenpark te laten dalen. Ook in ons land verkeert de autosector in zwaar weer, maar het ziet er niet naar uit dat de Belgische, Vlaamse of Waalse regeringen op korte termijn met steunplannen voor de autosector gaan komen. Het opnieuw toekennen van een aankooppremie voor elektrische auto’s, met eventueel een uitbreiding naar andere milieuvriendelijkere alternatieve aandrijvingen (hybride, plug-in, CNG…) zou nochtans meer dan welkom zijn.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy