woensdag, 20 mei 2020

Versnelt coronacrisis Chinese opmars?

Versnelt coronacrisis Chinese opmars? © Volkswagen AG
De (auto)wereld na Corona zal niet meer dezelfde zijn als voor het uitbreken van het verrekte virus. Het is nog te vroeg om een balans van de schade te kunnen opmaken, maar vaststaat dat de wereldwijde verspreiding van Covid-19 catastrofale gevolgen zal hebben. Voorlopig is het nog ongewis of Chinese bedrijven voordeel zullen halen uit de coronacrisis, ten koste van Europese concurrenten.


Een van de oudste beschavingen 

Uit de geschiedenisles hebben we onthouden dat China tot de oudste beschavingen behoort en de rest van de wereld kennis en culturele rijkdom heeft bijgebracht. Na een lange periode van verval beleeft de Volksrepubliek een spectaculaire wederopstanding. Van een derdewereldland heeft China zich in korte tijd ontwikkeld tot een toonaangevende industriestaat die vanuit Peking op een zeer autoritaire en dirigistische manier wordt bestuurd door een handvol partijbonzen in maatpak mét kennis van zakendoen én met een eigen visie op de nieuwe wereldorde, verpersoonlijkt in de figuur van president Xi Jinping. 

DB2019IM00002 medium
Beslissingsmacht blijft in Chinese handen 

Wie China kent van horen zeggen, die kent het echte China niet. Daarom enkele cijfers op een rijtje: 1,4 miljard inwoners, 150 miljoen auto’s, gemiddelde snelheid in de steden 12 km/h. Vergeleken met vijftien jaar geleden is het aantal personenwagens er gestegen met 400 procent. De luchtvervuiling door de miljoenen auto’s vormt een regelrechte bedreiging voor de volksgezondheid. 

De overheid geeft tegengas en kent autokentekens toe via lottrekking, echt waar. Tegelijk zet Peking in op elektromobiliteit en pompt het miljarden in de snelle uitbreiding van een fijnmazig netwerk van laadpalen en de uitbouw van een digitale infrastructuur. Die moet straks autonoom rijden faciliteren. Chinese autoconstructeurs die investeren in elektrische aandrijving krijgen goedkope kredieten van de staat, lokale besturen en taxibedrijven worden aangemaand om over te schakelen op e-voertuigen made in China. Als ultiem drukkingsmiddel gelden strenge emissienormen die lager liggen dan de Europese en Amerikaanse CO2-doelstellingen. Het gemiddelde normverbruik voor het complete modellenpalet van een merk mag niet hoger liggen dan 5 l/100 km, en vanaf 2025 niet hoger dan 4 l/100 km. De regering doet er ook alles aan om de import van nieuwe auto’s uit Europa, Japan, VS en Zuid-Korea te ontmoedigen en af te remmen. Niet-Chinese constructeurs die toch wagens in China willen verkopen, zijn verplicht om allianties aan te gaan met Chinese collega’s die bij wet het laatste woord hebben bij belangrijke beslissingen.    

Economische en industriële wereldmacht 

Als er een land disproportioneel heeft geprofiteerd van de globalisering, dan is het wel China. Met de productie van goedkope onderdelen voor Europese luxegoederen hebben vele kleine en grote Chinese bedrijven vaste voet aan de grond gekregen in Europa. Sterker nog, ze hebben zich quasi onmisbaar gemaakt. Vandaag is 30 procent van alle auto-onderdelen voor de Europese constructeurs van Chinese makelij. In andere sectoren ligt dat percentage nog vele malen hoger. 

In het verleden ontpopten veel Chinese bedrijven zich bovendien tot kampioenen van de namaak. Dat bezorgde China op de internationale bühne een kwalijke reputatie omdat de overheid liet begaan. Onder druk van de internationale handelsorganisaties is daar nu verandering gekomen. We zien nu dat Chinese bedrijven, met instemming en steun van de overheid, vaker participeren in buitenlandse ondernemingen of die gewoon opkopen, om snel en legaal hun technologische achterstand te kunnen inhalen. Het valt ook op dat de nieuwe eigenaars het management aan boord proberen te houden, om de continuïteit te bewaren. Een aanpak die vruchten afwerpt zoals blijkt uit het voorbeeld van Volvo. De Zweedse autobouwer heeft sinds de overname door Geely in 2010 een positieve gedaantewisseling ondergaan. 

DB2019AL00848 medium

Rijke Chinezen vallen voor Made in Germany

De Chinese opmars komt ook de bevolking ten goede. De tewerkstellingsgraad en inkomens zijn fors gestegen, de vraag naar luxegoederen is explosief toegenomen. Dat geldt in het bijzonder voor de vraag naar luxewagens Made in Germany. Volkswagen realiseert 40 procent van zijn omzet in China, BMW 25 procent. Ook hun allianties met Chinese partners leveren goed geld op. Volkswagen kreeg voor het jaar 2019 zo’n 3 miljard euro aan dividenden uitbetaald, Mercedes 1 miljard euro.

Die inkomsten komen de Europese constructeurs goed van pas. Hun koepelorganisatie ACEA raamt het productieverlies voor dit jaar op zo’n 5 miljoen wagens, omgerekend à rato van gemiddeld 30.000 euro per auto betekent dat een verlies van 150 miljard euro aan inkomsten. In die 150 miljard zitten ook de belastingafdrachten aan de Europese lidstaten. Want ook die lijden verlies door Covid-19.

Zoals gezegd participeren Chinese bedrijven hoe langer hoe meer in Europese ondernemingen, om hun technologische achterstand in te halen maar ook om er een vinger in de pap te hebben. Zo is Geely met bijna 10 procent de grootste aandeelhouder van Daimler AG en voor 100 procent eigenaar van Lotus, Lynk & Co en Polestar. Dongfeng heeft 20 procent van de aandelen van Groupe PSA in handen, SAIC bezit 100 procent van de MG-aandelen en Brilliance participeert in BMW. 

Kijken we naar de positie van Chinese toeleveringsbedrijven dan springt batterijproducent CATL die tot de top 3 in de wereld behoort in het oog. Alsof dat nog niet volstaat, controleert China de markt van de Rare Earth Elements (REE) die gebruikt worden voor elektronicatoepassingen in mobiele telefoons maar ook in auto’s. 

DB2020NR00134 medium

Chinezen laten niet in hun kaarten kijken         

Terwijl de Europese autofabrieken hun productie gefaseerd heropstarten, draaien die in China terug op volle toeren en heeft ook de autoverkoop zich herpakt. De snelheid waarmee dat gebeurt, blijft verbazen en heeft te maken met het politieke bestel, lees het dictatoriaal regime. Eens een beslissing genomen, wordt die zonder pardon uitgevoerd. Wie kritiek heeft, wordt de mond gesnoerd. Wie de straat optrekt, verdwijnt achter de tralies. Dissidentie wordt niet getolereerd. Om de nummer één in de wereld te worden, zijn blijkbaar alle middelen goed. 

11DB2020AL00343 medium

"Vandaar de terechte vraag: zal China de coronacrisis aangrijpen om zijn positie te versterken? Zullen Chinese bedrijven Europese concurrenten in financiële moeilijkheden proberen in te lijven? Voorlopig laten die niet in hun kaarten kijken, misschien is de tijd nog niet rijp. Volgens schattingen van de bank Jefferies zullen de acht grootste Amerikaanse en Europese autoproducenten tijdens het tweede kwartaal zo’n 50 miljard aan cash opsouperen. Tegen dat tempo zijn eind van het jaar alle kassen leeg. Renault heeft zopas 5 miljard euro staatssteun ontvangen van de Franse regering, FCA (Fiat Chrysler Automobiles) hoopt op 6,5 miljard euro van de Italiaanse staat. De Duitse automerken houden voorlopig stand, maar hoelang nog? Hun beurswaarden zijn op een historisch dieptepunt beland, ook Ford en GM staan met de rug tegen de muur. Als exportnatie nummer één verliest China door de coronacrisis vanzelfsprekend ook geld dat het nodig heeft om zijn ambitieuze investeringsplannen te kunnen betalen. Loopt de uitvoering daarvan vertraging op, verzwakt dat de positie van president Xi Jinping die door Covid-19 zowel binnen als buiten China zwaar gezichtsverlies heeft geleden. Aan de basis van het virus liggen twee pijnpunten van de Chinese samenleving: een ontstellend gebrek aan hygiëne en een gebrek aan openheid. Daar draagt hij de volle politieke verantwoordelijkheid voor, en zal hij worden op afgerekend. Het kan dus alle kanten op, omdat er zoveel onbekenden in het spel zijn."

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy