maandag, 18 mei 2020

Van WLTP tot Euro 6d: bent u nog mee?

Geschreven door  Dieter Quartier
Van WLTP tot Euro 6d: bent u nog mee? © Daimler
Sinds Dieselgate zijn de Europese uitstootnormen voor voertuigen grondig geëvolueerd. Het milieu en de consument varen er wel bij, maar de wetgever maakt het er niet eenvoudiger op. WLTP, RDE, Euro 6d-Temp, Euro 6d: je zou voor minder het noorden kwijt geraken.


Tot 2017 waren de officiële verbruikswaarden en CO2-uitstootcijfers het resultaat van de zogenaamde NEDC-meting (New European Driving Cycle). De oorsprong daarvan gaat terug tot de jaren 80, toen alle auto’s aangedreven werden door klassieke verbrandingsmotoren, het verkeer veel minder druk was en mensen hun wagen minder intensief gebruikten.

De voorbije decennia zijn zowel technologie als gebruiksomstandigheden sterk geëvolueerd, met als gevolg dat de NEDC bijzonder onrealistische cijfers opleverde. Vandaar de introductie in 2017 van de WLTP, een acroniem dat staat voor Worldwide harmonized Light-duty vehicles Test Procedure. Deze nieuwe homologatiemethode gaat gepaard met hogere gemiddelde en maximale snelheden, realistischere buitentemperaturen, snellere acceleraties en een grotere testafstand. 

Tot 30% verschil

De WLTP houdt bovendien ook rekening met de invloed van optionele uitrusting. Dat is positief voor de autokoper: hij weet nu wat de minimale en de maximale verbruiks- en CO2-uitstootwaarden zijn van een model onder ‘reële’ gebruiksomstandigheden, rekening houdende met optionele banden en andere uitrusting. Voor zelfstandigen en bedrijven schuilt het voordeel onder meer in het feit dat ze het brandstofverbruik van hun voertuigen beter kunnen budgetteren.

Het nadeel is dat de WLTP-cijfers zo’n 20 tot 30% hoger liggen dan de NEDC-cijfers. Dat blijft natuurlijk niet zonder fiscale impact. Om die op te vangen wordt de CO2-uitstoot gemeten volgens de WLTP voorlopig teruggerekend naar een ‘virtuele’ NEDC-waarde, die dan als belastingbasis geldt. Deze ‘NEDC 2.0’- waarde blijft in België minstens tot eind 2020 van toepassing, zowel voor de BIV en verkeersbelasting als voor de berekening van de fiscale aftrekbaarheid, het Voordeel van Alle Aard en de solidariteitsbijdrage.

RDE: emissietests op de weg

De Euro 6-norm werd in 2014 ingevoerd en stelde vooral paal en perk aan de NOx-uitstoot (stikstofoxides). Toen op 1 september 2017 de WLTP-methode van kracht werd, evolueerde de emissienorm naar de naam Euro 6c. Intussen zijn we alweer een stapje verder: de huidige emissienorm draagt de naam Euro 6d-Temp. Voertuigen die aan deze norm voldoen, hebben naast de WLTP-labotest ook een emissietest op de weg doorstaan, RDE genaamd (voor Real Driving Emissions). 

Stukdieter wltp03

Concreet betekent dit dat hun fijnstof- en stikstofoxide-uitstoot op de weg gecontroleerd wordt. Auto’s die onder de huidige maximumdrempel blijven, krijgen een Euro 6d-Temp-homologatie. Voertuigen die hun emissies nu al onder de toekomstige limieten weten te houden, worden beloond met een Euro 6d-homologatie. 

"De nieuwste diesels zijn dan ook in niets te vergelijken qua uitstoot met hun voorgangers. Onafhankelijke emissietests door Air Alliance en andere bedrijven tonen dat ook aan: de jongste Euro 6d- en 6d-Temp-diesels stoten slechts een fractie NOx en fijnstof uit van die van hun voorgangers."

DieterSchermafbeelding

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy