dinsdag, 14 april 2020

Groupe Renault past strategie voor China aan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Groupe Renault past strategie voor China aan © Groupe Renault
Groupe Renault heeft vandaag haar nieuwe strategie voor de Chinese markt onthuld, die gebaseerd zal zijn op Elektrische voertuigen (EV) en lichte bedrijfsvoertuigen (LCV).


Binnen deze nieuwe strategie worden de activiteiten van Renault in China dus herschikt. De nieuwe strategie moet de concurrentievoordelen van Renault versterken om de aanwezigheid op de Chinese markt op lange termijn te behouden en de synergieën met Nissan te maximaliseren onder het nieuwe Alliance-concept van "leader-follower". 

"We openen een nieuw hoofdstuk in China. We zullen ons concentreren op elektrische voertuigen en lichte bedrijfsvoertuigen, de twee belangrijkste drijfveren voor toekomstige schone mobiliteit en efficiënter gebruik maken van onze relatie met Nissan", aldus Francois Provost, voorzitter van de Chinese regio van Groupe Renault.

Personenwagens

Wat de personenwagens met een verbrandingsmotor betreft heeft Renault een voorlopige overeenkomst gesloten met Dongfeng Motor Corporation, waarbij Renault zijn 50% aandelen in Dongfeng Renault Automotive Company (DRAC) overdraagt aan Dongfeng. DRAC zal zijn Renault-merkgebonden activiteiten stopzetten.

De verdere ontwikkeling van de personenauto's van het merk Renault zal later worden uitgewerkt in het toekomstige nieuwe middellangetermijnplan van Renault.

Verder zullen Renault en Dongfeng blijven samenwerken met Nissan op het gebied van de nieuwe generatie motoren, zoals de levering van onderdelen aan DRAC en de diesellicentie aan Dongfeng Automobile Co. Renault en Dongfeng zullen ook een innovatieve samenwerking aangaan op het gebied van intelligente geconnecteerde voertuigen.

Lichte Vracht (LCV)

De nieuwe strategie heeft ook een sterke focus op de fel groeiende Chinese markt voor lichte vrachtvoertuigen.

Renault Brilliance Jinbei Automotive Co., Ltd. (RBJAC), gelanceerd in december 2017 en voor 49% in handen van Renault, is de hefboom van Groupe Renault voor zijn LCV-activiteiten in China.

In Europa is Groupe Renault de leider op de LCV-markt, terwijl Jinbei een gerenommeerd merk is met 1,5 miljoen klanten in China en bijna 162.000 verkopen in 2019. 

Met de expertise en technologieën van Renault moderniseert RBJAC de Jinbei-modellen en breidt de samenwerking het gamma uit met in totaal 5 kernmodellen tegen 2023. De joint venture zal in de toekomst ook voertuigen gaan exporteren.

Elektrische auto’s

Met 860.000 verkochte elektrische voertuigen in 2019 is China veruit de grootste EV-markt ter wereld. Tegen 2030 zou de verkoop van EV’s 25% van de Chinese markt uitmaken.

Groupe Renault heeft sinds 2011 bijna 270.000 elektrische voertuigen verkocht in de wereld en is ook al stevig verankerd in China, na de lancering van Renault City K-ZE, de eerste joint venture EV-auto die in het A-segment concurreert met de lokale autofabrikanten.

Groupe Renault verwacht de samenwerking met Nissan en Dongfeng binnen eGT (50% van de aandelen van DongFeng, 50% van de Alliantie) te versterken om van K-ZE een wereldwijde auto te maken. Een afgeleide voor Europa op basis van het "Dacia Spring"-concept zal vanaf 2021 worden verkocht.

JMEV (waarvan 50% van het kapitaal in handen is van Renault) staat bekend als een EV-speler sinds zijn oprichting in 2015. Met de ondersteuning van Renault op het gebied van kwaliteit en technologieën zal JMEV in 2022 met 4 kernmodellen 45% van de Chinese EV-markt bestrijken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy