donderdag, 12 maart 2020

Geen draagvlak voor snelheidsbeperking om milieuredenen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Geen draagvlak voor snelheidsbeperking om milieuredenen © Patrick Theunissen
Terwijl onze Noorderburen vanaf vrijdag 13 maart de maximumsnelheid op autosnelwegen overal terugbrengen van 130 km/h naar 100 km/h, als maatregel om de stikstofuitstoot van het wegverkeer te verlagen, blijkt de Belg daar absoluut geen heil in te zien. Dat blijkt althans uit de VAB-mobiliteitsbarometer, een steekproef bij 3.000 Belgen.

VAB onderzocht in de meest recente Mobiliteitsbarometer of er een draagvlak is voor een dergelijke maatregel in ons land. Slechts 13% van de Vlamingen is ervoor te vinden om -met als doel het verlagen van de stikstofuitstoot- eenzelfde maatregel ook bij ons door te voeren. Dat draagvlak is zelfs nog kleiner in Wallonië, waar slechts 10% dat een goed idee vindt, en in Brussel waar niet meer dan 11% voorstander is van een beperking tot 100 km/h.

Uit datzelfde onderzoek blijkt ook dat zelfs bij een vervuilingspiek weinigen bereid zijn om een verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen te aanvaarden. Slechts 25% van de Vlamingen is daar in dat geval voor te vinden, terwijl dat in Wallonië 35% is en in Brussel 33%. Een dergelijke maatregel bestaat nochtans al, in de vorm van het smogalarm dat bij hoge fijnstofconcentraties een maximumsnelheid van 90 km/h oplegt.

VAB meldt verder dat uit het onderzoek blijkt dat enkel bij regenweer en op gladde wegen iets meer dan 1 op 2 automobilisten bereid zijn om trager te gaan rijden op autosnelwegen, omdat het hier om veiligheid gaat. 52% vindt dat een snelheidsverlaging bij regenweer zinvol is, 56% vindt dat dat bij gladheid aangeraden is.

Het valt verder op dat vooral vrouwen (57% bij regenweer en 62% bij gladde wegen) en mensen van 65 jaar of ouder (60% bij regenweer en 62% bij gladde wegen) in die omstandigheden bereid zijn tot het aanvaarden van een verlaging van de maximumsnelheid. Bij mannen liggen die percentages slechts op 46% en 50%.

Als conclusie stelt VAB dat het duidelijk is dat snelheidsbeperkingen op basis van milieumaatregelen weinig draagvlak hebben, en dat een studie van de effecten van een eventuele dergelijke maatregel op de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid aangeraden is.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy