donderdag, 12 maart 2020

Coronacrisis zorgt voor onrust bij Belgische autoverkopers

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Coronacrisis zorgt voor onrust bij Belgische autoverkopers © Volkswagen AG
Terwijl de Belgische automarkt in 2019 een erg goed jaar kende, en ook 2020 goed begon met een succesvol autosalon, leiden de wereldwijde Coronacrisis en de ook in ons land steeds strenger wordende regels om de verspreiding van het vermaledijde virus te beperken tot een merkbare daling van het aantal autoverkopen.


De showrooms van de verschillende merken blijven de laatste dagen leeg, en heel wat klanten stellen hun beslissing verder uit, omdat ze enerzijds bang zijn voor besmetting en de overheidsrichtlijnen willen volgen door zo weinig mogelijk ‘onnodige’ contacten te hebben met anderen, maar ook omdat ze niet zeker zijn van hun toekomst op economisch vlak en een grote investering zoals die in een nieuwe auto liever uitstellen tot alles weer rustig is. 

Als de maatregelen om het virus in te dijken langer dan enkele weken aanslepen kan dat enorme gevolgen hebben voor de economie, met mogelijk faillissementen van reisorganisatoren, luchtvaartmaatschappijen, hotels en dergelijke, maar niet in het minst ook voor de autoverkopers, die al lang met erg lage tot negatieve marges werken, waardoor er dus weinig reserves zijn om een mindere periode door te komen.

Tel daarbij de onduidelijkheid rond de te verkiezen brandstof, de onzekerheid van de kopers over wat er op fiscaal vlak nog allemaal staat te gebeuren wanneer vanaf januari volgend jaar WLTP als norm voor de fiscaliteit zal gelden, en je begrijpt dat alle elementen voorradig zijn om van een “perfect storm” te spreken.

Als doekje voor het bloeden zijn er de door de handelsoorlog tussen de Russen en de Arabieren, maar deels ook door Corona -voorlopig- aanzienlijk gedaalde brandstofprijzen, maar die lagere prijzen zijn allesbehalve definitief en kunnen ook snel weer stijgen. Trouwens, hoe lager de brandstofprijzen en dus accijnzen en btw-inkomsten uit brandstoffen, hoe groter het gat in de begroting. Dat dat allesbehalve helpt om uit de impasse te raken is ook duidelijk.

We zijn nog niet aan het einde van de problemen, maar staan aan het begin ervan. Het is duidelijk dat de korte pijn door het afgelasten van evenementen, tijdelijke sluitingen en andere maatregelen beter is dan een langdurig woekerend virus met alle gevolgen van dien. 

Stel u trouwens maar eens even voor wat de gevolgen -nu al- zouden geweest zijn voor de Belgische (autogerelateerde) economie als de hele Coronacrisis bij ons al was uitgebroken in december. Dan zou het autosalon, het grootste evenement op ons grondgebied dat elk jaar in januari plaatsvindt, zo goed als zeker geannuleerd zijn geweest, wat ongeziene gevolgen zou gehad hebben. In die zin zijn de organisatoren van Batibouw, dat nog maar pas de deuren sloot, aan een ramp ontsnapt.

Gelukkig zijn wij Belgen een flexibel en dynamisch volk, en laten we ons niet snel uit het lood slaan. Volhouden is de boodschap!

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy