vrijdag, 06 maart 2020

Brusselse Lage Emissiezone zou ongrondwettelijk zijn

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Brusselse Lage Emissiezone zou ongrondwettelijk zijn © Patrick Theunissen
De Franstalige krant La Libre meldt vandaag dat de auditeur van de Raad van State naar aanleiding van een klacht concludeert dat de beperking voor bepaalde voertuigen van de toegang tot de Brusselse Lage Emissiezone discriminerend en ongrondwettelijk is.


Nu steeds meer burgers zich openlijk en via social media verzetten tegen de Lage Emissiezones in Brussel, Gent en Antwerpen, komt deze uitspraak erg gelegen voor de tegenstanders. De beperking van de toegang voor de meest vervuilende voertuigen zou volgens een verslag van de auditeur van de Raad van State dat La Libre heeft kunnen raadplegen namelijk discriminerend zijn. Het verbod op het vrij verkeer van voertuigen zou in strijd zijn met de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, die voorzien in gelijkheid van de burgers en non-discriminatie.

Het Brusselse Gewest beperkt de toegang tot zijn grondgebied sinds 1 januari 2018 met als doel het verbeteren van de luchtkwaliteit. Door de jaren heen zijn de toegangsvoorwaarden verstrengd, en tegen 2024 zullen alle personenwagens, bestelwagens en minibussen die voor september 2015 voor het eerst in het verkeer gebracht werden niet meer binnen het gewest mogen rijden. Omdat deze regel niet van toepassing is voor vrachtwagens en motoren vindt de auditeur dat "Het verschil in behandeling tussen voertuigen niet voldoende gerechtvaardigd is in het licht van het nagestreefde doel".

De conclusie van de auditeur van de Raad van State volgt op een klacht uit 2018 van een inwoner van Genval (Waals-Brabant) tegen het Brussels Gewest. Haar EURO 3-auto mag sinds begin dit jaar Brussel niet meer in, tenzij voor een dagpas betaald wordt (35 euro). Dat kan maar acht keer per jaar, en zonder dagpas bedraagt de boete 350 euro. Omdat de dame die de klacht indiende meer dan acht keer per jaar naar Brussel moest vond ze dat ze onrechtvaardig behandeld werd. Een belangrijk argument van de klaagster was dat het niet logisch is dat een beslissing die zou moeten gericht zijn op het verbeteren van de luchtkwaliteit tegelijk geen beperkingen oplegt aan vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

De auditeur van de Raad van State volgt nu deze argumentering, wat echter nog niet betekent dat de Raad van State de Brusselse Lage Emissiezone daarmee naar de vuilbak verwijst. Het gaat om een voorlopig onderzoek naar de geldigheid van de klacht waarna in de meeste gevallen een besluit in die zin wordt genomen door de Raad van State. Het eigenlijke besluit wordt binnen enkele maanden verwacht.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy