vrijdag, 03 januari 2020

Studie van VAB toont aan dat “iedereen elektrisch” nog niet voor morgen is

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Studie van VAB toont aan dat “iedereen elektrisch” nog niet voor morgen is © Patrick Theunissen
Vlaanderen en Europa willen de CO2-uitstoot omlaag krijgen en denken dat elektrische auto’s daarvoor een ideale manier zijn, maar in hoeverre is de consument klaar voor elektrisch of geëlektrificeerd rijden?


Mobiliteitsvereniging VAB ondervroeg in dat kader vorige maand niet minder dan 4.000 automobilisten door middel van een online enquête over hun verwachtingen met betrekking tot elektrisch rijden.

Die eerste zogenaamde “e-Barometer” van VAB leidde tot enkele opzienbarende conclusies:

  1. De interesse van particulieren voor elektrische auto’s is momenteel nog zeer klein. De doorbraak van elektrisch rijden zal dus via het bedrijfswagenpark moeten gebeuren. VAB stelt ook vast dat het profiel van de kopers die elektrische auto’s effectief serieus overwegen dat is van iemand die vandaag op benzine rijdt, of al met een plug-inhybride vertrouwd is. De EV-rijder rijdt minder dan 30.000 km per jaar volgens de studie. In de meeste gevallen gaat het dus ook over mensen die voor een elektrische bedrijfswagen kunnen kiezen, en niet over particulieren die de kostprijs zelf moeten betalen.
  1. De elektrificatie van het wagenpark zal daarbij in fases verlopen. De eerste stap richting elektrisch is voor de meesten de aankoop van een plug-inhybride. Uit de studie blijkt dat wie nu met een plug-in hybride rijdt, voor zijn volgende wagen gemakkelijker voor 100% elektrisch zal opteren.
  1. Het laden van elektrische auto’s zal in de eerste plaats thuis en op het werk gebeuren, waardoor woon-werkverkeer dus het grootste potentieel lijkt te hebben. Publieke laadpalen worden enkel als nuttig gezien om onderweg bij te laden, omdat ze weinig talrijk zijn en de tarieven als hoog worden beschouwd. Ook het lage comfortniveau (kijken of er een vrije plaats is, de auto aankoppelen en nadien terug verplaatsen…) wordt beschouwd als een hinderpaal voor het publieke laadgebeuren. Het eventuele succes van elektrische auto’s hangt dus af van de laadmogelijkheden die de werkgever ter beschikking stelt op het bedrijf of waarover men thuis beschikt.
  1. Niet geheel onverwacht blijkt het potentieel van elektrisch rijden ook sterk afhankelijk te van de woonplaats van de consument. Wie in het centrum van een stad of gemeente woont is duidelijk minder geïnteresseerd, omdat de laadfaciliteiten daar beperkt zijn en er minder vaak een garage of privé-parkeerplaats met laadmogelijkheid ter beschikking staat. Wie landelijk woont, zal volgens VAB sneller de stap zetten naar elektrisch rijden, omdat hij vaker thuis kan laden.
  1. Niet meer dan 1 op de 5 automobilisten heeft de laadfaciliteiten thuis reeds bekeken om na te gaan of het laden van een elektrische auto effectief mogelijk is met de huidige infrastructuur. Vaak voldoet de thuisinstallatie daarbij niet. Het is dan ook logisch dat wie overweegt om een elektrische of plug-inhybride auto te kopen eerst de laadmogelijkheden grondig bestudeert en de kostprijs van een aanpassing van de elektrische installatie -indien nodig- mee in de berekening betrekt.
  1. De vastgoedsector speelt volgens VAB ook een belangrijke rol bij de introductie van de elektrische wagen. Om thuis te kunnen laden, moeten voldoende laadfaciliteiten van bij de start van bouwprojecten voorzien worden

De studie van VAB maakt dan ook duidelijk wat ook wij bij Autonieuws al langer stellen: elektrisch rijden is -in bepaalde gevallen- absoluut de toekomst, maar het is utopisch om te denken dat we binnen enkele jaren ook allemaal een EV zullen besturen. De verbrandingsmotor is nog een hele tijd noodzakelijk, als alternatief voor wie (nog) niet elektrisch kan rijden.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy