vrijdag, 03 januari 2020

550.000 nieuwe auto’s ingeschreven in 2019

Geschreven door  Stijn Blanckaert
550.000 nieuwe auto’s ingeschreven in 2019 © Volkswagen AG
Febiac liet weten dat 2019 op 2011 (572.211 inschrijvingen) na hét recordjaar was voor wat betreft de inschrijving van nieuwe auto’s. Met 550.003 stuks op datum van 31/12/2019 werd de magische grens van 550.000 stuks net overschreden.

Een opmerkelijk hoog cijfer, dat op enkele auto’s na exact even hoog uitvalt als het resultaat van 2018 (549.632 auto’s). 

Tot en met de zomer van vorig jaar stelden we vast dat er elke maand wat minder auto’s werden ingeschreven dan in 2018, maar vanaf september werd die achterstand geleidelijk aan ingelopen, om uiteindelijk op zo goed als hetzelfde niveau als 2018 te eindigen.

De bestelwagens deden het ook goed, met 81.218 inschrijvingen, of 4,2% meer dan in 2018.

Volkswagen boven

In 2019 prijkt Volkswagen op nummer één van de inschrijvingen, met niet minder dan 53.106 auto’s, wat 361 stuks meer is dan in 2018 (52.738), of een vooruitgang van 0,7%. Volkswagen had daarmee een marktaandeel van niet minder dan 9,66%, wat dus betekent dat zo goed als één op tien nieuwe auto’s in ons land vorig jaar een VW was.

Op de tweede plaats staat Renault, met 48.410 auto’s en 8,80% marktaandeel. Dat is 1.803 stuks minder dan in 2018 (50.213) of een daling van 3,59%.

De derde plaats op het podium is voor een ander Frans merk. Peugeot wist vorig jaar 42.832 auto’s te verkopen, ten opzichte van 42.623 vorig jaar. Dat is een lichte winst van 209 stuks of 0,49%.

Het eerste premiummerk is Mercedes op plaats vier, met 39.938 auto’s en 6,90% martkaandeel, wat 2.412 auto’s of 6,79% meer is dan in 2018. Een goed jaar voor Mercedes dus, terwijl BMW het op de vijfde plaats wat minder goed deed. 

BMW schreef vorig jaar namelijk 36.632 wagens in, (6,66% marktaandeel), wat 3.425 stuks minder is dan de 40.057 van 2018.

Een andere daler, die niettemin de zesde plaats bekleedt, is Opel, met 31.200 auto’s (-9,36%). Audi (31.183 en +8,61%), Citroën (27.476 en +16,62%) en Ford (24.075 en +1,03%) vervolledigen de top tien.

Winnaars en verliezers

De grootste winnaars in de top twintig zijn het reeds genoemde Citroën (+16,62%), Seat (achttiende, +12,34%) en Dacia (tiende plaats, +10,91%).

Een andere opmerkelijke stijging is er bij Tesla, dat gedreven door het succes van de Model 3 en na een slecht 2018 niet minder dan 3.690 stuks wist te slijten, of een stijging van 320,27% (in 2018 878 auto’s).

De neergang van Alfa Romeo blijft trouwens voortduren, want terwijl ze in 2018 al maar 3.011 stuks wisten te verkopen, waren dat er in 2019 nog eens 1.076 minder met 1.935 exemplaren (-35,74%). Jammer.

Andere, nog niet vermelde verliezers waren Nissan (13.848 stuks of 5.442 minder dan vorig jaar, wat een daling is met 28,21%); Suzuki (932 auto’s minder om zo te stranden op 6.106 stuks of -13,24%) en Land Rover (-24,13% tot 4.760 stuks). Jaguar (-19,79%) en Porsche (-14,53%) deden het evenmin goed.

De autogroepen

Als we de verschillende merken van de industriële groepen optellen stellen we vast dat de VW-groep met 115.878 stuks van VW, Audi, Seat en Skoda de grootste blijft (en dan tellen we Porsche, Lamborghini en Bentley nog niet mee), gevolgd door PSA Groupe met 103.882 Peugeots, Citroëns, Opels en DS’en en Renault-Dacia-Nissan-Mitsubishi-Alpine met 86.812 auto’s.

En de exoten?

Vorig jaar waren er ook 127 gelukkigen die een nieuwe Ferrari inschreven (+27%), 96 met een Bentley (+37,14%), 44 met een Aston Martin (-22,81%), 30 Rolls Royces (een verdubbeling) en 33 Lamborghini’s (+50%). Daarnaast schreven vorig jaar niet minder dan 2.754 Porsche-eigenaars een nieuwe bolide van het merk in (wel -14,53%, wat ongetwijfeld te maken heeft met de nieuwe regels rond plug-inhybrides die Porsche zwaar treffen).







2019

%

2018

%

Verschil

%




Cumul

550003




549632




371




























1

Volkswagen

53106

9,66%

52738

9,60%

368

0,70%

2

Renault

48410

8,80%

50213

9,14%

-1803

-3,59%

3

Peugeot

42832

7,79%

42623

7,75%

209

0,49%

4

Mercedes

37938

6,90%

35526

6,46%

2412

6,79%

5

BMW

36632

6,66%

40057

7,29%

-3425

-8,55%

6

Opel

31200

5,67%

34420

6,26%

-3220

-9,36%

7

Audi

31183

5,67%

28710

5,22%

2473

8,61%

8

Citroën

27476

5,00%

23561

4,29%

3915

16,62%

9

Ford

24075

4,38%

23830

4,34%

245

1,03%

10

Dacia

21802

3,96%

19658

3,58%

2144

10,91%

11

Hyundai

21620

3,93%

21727

3,95%

-107

-0,49%

12

Volvo

21302

3,87%

20155

3,67%

1147

5,69%

13

Skoda

20928

3,81%

20017

3,64%

911

4,55%

14

Toyota

17476

3,18%

17933

3,26%

-457

-2,55%

15

Fiat

16478

3,00%

16426

2,99%

52

0,32%

16

Kia

14806

2,69%

13950

2,54%

856

6,14%

17

Nissan

13848

2,52%

19290

3,51%

-5442

-28,21%

18

Seat

10706

1,95%

9530

1,73%

1176

12,34%

19

Mazda

9537

1,73%

8693

1,58%

844

9,71%

20

MINI

8075

1,47%

8201

1,49%

-126

-1,54%

21

Suzuki

6106

1,11%

7038

1,28%

-932

-13,24%

22

Jeep

4888

0,89%

4930

0,90%

-42

-0,85%

23

Land Rover

4760

0,87%

6274

1,14%

-1514

-24,13%

24

Tesla

3690

0,67%

878

0,16%

2812

320,27%

25

Honda

3199

0,58%

3093

0,56%

106

3,43%

26

Jaguar

3174

0,58%

3957

0,72%

-783

-19,79%

27

Porsche

2754

0,50%

3222

0,59%

-468

-14,53%

28

Mitsubishi

2520

0,46%

2404

0,44%

116

4,83%

29

DS

2374

0,43%

1863

0,34%

511

27,43%

30

Alfa Romeo

1935

0,35%

3011

0,55%

-1076

-35,74%

31

Smart

1557

0,28%

1741

0,32%

-184

-10,57%

32

Lexus

1479

0,27%

1468

0,27%

11

0,75%

33

SsangYong

740

0,13%

965

0,18%

-225

-23,32%

34

Subaru

379

0,07%

558

0,10%

-179

-32,08%

35

Alpine

232

0,04%

7

0,00%

225

217,81%

36

Maserati

174

0,03%

222

0,04%

-48

-21,62%

37

Ferrari

127

0,02%

100

0,02%

27

27,00%

38

Bentley

96

0,02%

70

0,01%

26

37,14%

39

Allied Vehicles

48

0,01%

18

0,00%

30

166,67%

40

Lotus

45

0,01%

34

0,01%

11

32,35%




























Bron: Febiac



















Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy