maandag, 23 december 2019

2019, het jaar van het amateurisme

Geschreven door  Stijn Blanckaert
2019, het jaar van het amateurisme © Patrick Theunissen
Nu het einde van 2019 met rasse schreden nadert is het goed om eens terug- en vooruit te blikken en te kijken waar we vandaan komen, waar we staan en waar we naartoe gaan.

In 2019 werd op politiek vlak geklungeld dat het een aard had. Elke keer denk je dat het toch niet meer erger kan, maar toch… met een gat in de begroting van -hou u vast- 11 miljard euro trok onze premier goedgemutst naar de Europese Raad om daar zijn riante eerste ministerloon te zien verveelvoudigen. Hopelijk kan hij voor dat bedrag een goede leraar Engels betalen, want de manier waarop hij de talenkennis van de Belg vandaag etaleert is niet echt iets om vrolijk van te worden.

Evenmin vrolijk worden we van de voortdurende politieke impasse, waarbij er ook na meer dan tweehonderd dagen geen spoor van een regering is, en we mogelijk binnenkort opnieuw naar de stembus mogen trekken, om dan met een nog grotere links-rechts-tegenstelling en een compleet onbestuurbaar land te eindigen.

Maar intussen doen wij, Vlamingen, Walen, Brusselaars en Belgen (identificeer u met een groep naar keuze) naarstig voort, betalen we onze belastingen en werken we ons te pletter om alles betaald te krijgen.

autonieuws 963faa00010

En dat moeten we ook, als we met onze auto nog de stad in willen. Want ja, Brussel, Antwerpen, en nu ook Gent (en later nog zestien andere Vlaamse steden en gemeenten, aangevuld met een selectie Waalse) vonden het nodig om -zonder onderling overleg en met andere normen per stad- Lage Emissiezones in te voeren waar je met een Euro 4-diesel waar je tot 2011 nog 15% overheidspremie voor kreeg vanaf 1 januari 2020 niet langer binnen mag (in Antwerpen en Gent) zonder je blauw te betalen. Terwijl je daar in Brussel nog een jaartje respijt voor krijgt.

autonieuws 963faa00004

Stel je voor. De LEZ in Antwerpen verbiedt diesels die nog geen tien jaar oud zijn, maar verwelkomt tegelijk met open armen de oneindig meer vervuilende cruise- en vrachtschepen op de Schelde, en wordt aan de andere kant omzoomd door de drukste autosnelweg van ons landje. Maar de luchtkwaliteit in het stadscentrum vaart er ongetwijfeld wel bij, want die vuile lucht blijft natuurlijk pal boven de ring en de Schelde hangen en waait helemaal niet richting centrum. Daarbij vraag je je dan toch af waarom je mits een flinke som voor een dag- of jaarpas alsnog “het stad” in mag met je vuile auto.

8f37d38783a38a0cd56de0d6399a8604 L

Als we het over vuile auto’s hebben, denken velen automatisch aan diesels. Ze hebben gelijk. Althans, als je het hebt over oude zelfontbranders. De nieuwste diesels zijn echter hoegenaamd niet vuil meer. Heel wat wetenschappers, maar ook Green NCAP (met onder meer Test Aankoop) wisten dit jaar te melden dat de nieuwe dieselmotoren, die aan de Euro 6d Temp of Euro 6d normen voldoen, zo goed als geen vervuilende stoffen meer uitstoten, en het milieu dus niet schaden, of amper… terwijl diesels ook op het vlak van CO2-uitstoot (en dat heeft dan weer met het klimaatprobleem te maken) een betere keuze zijn dan benzines (waar de overheid de voorkeur aan geeft).

Tegelijk weten de visionaire bestuurders van het Brusselse Gewest vandaag al dat dieselmotoren in 2030, en benzinemotoren in 2035, nog zo vervuilend zullen zijn dat ze tegen dan totaal verboden zullen worden binnen de grenzen van het gewest. Mooi toch, dat ze daar een kristallen bol hebben. Jammer echter dat ze er geen beter gebruik van maken.

Dat elektrische auto’s intussen een mooie oplossing zijn om het CO2- én het milieuprobleem te counteren, wordt door niemand met enige kennis betwist. Al zijn ook die elektrische vierwielers slechts een echte oplossing als ook de stroom waarop ze rijden op een “sustainable” manier is opgewekt, en dus niet met vervuilende energiecentrales, maar met wind-, zonne- of waterkracht… of met kernenergie?

Ja, die kernenergie. Nog zo’n moeilijk vraagstuk waar we in ons land maar niet wijs uit raken. Als we onze resterende centrales sluiten dreigt een acuut stroomtekort op koude of windstille dagen, maar ze openhouden is evenmin een valabele optie, en nieuwe centrales bouwen is onbetaalbaar. Ga er maar aan staan, als minister van energie, in een land waar de elektriciteit zowat het duurst is van heel Europa, en waar het grootste deel van de energieprijs verdwijnt in bodemloze putten van distributiekosten, netbeheerders en andere intercommunales waar een paar weggepromoveerde politici riante vergoedingen opstrijken om bijna niets te doen. Leuk landje, België.

1111112eda94f0496d700cccb9ac4518e1bf64 L

Nuja, intussen zitten die politici natuurlijk niet stil. Zo was er de -snel afgevoerde maar op slinkse wijze terug een plaatsje op de politieke agenda krijgende- ‘slimme’ kilometerheffing, is er het voortdurend stijgende percentage accijnzen op diesel, waardoor die favoriete brandstof van de doorsnee Belg intussen een stuk duurder is dan benzine, worden alternatieve brandstoffen als HVO-diesel of CNG stiefmoederlijk behandeld en blijft het aantal laadpalen op ons kleine grondgebied zo ontoereikend als de batterijcapaciteit van een hedendaagse elektrische auto voor iemand die van Brussel naar de kust en terug wil.

autonieuws 963faa00008

Dat de constructeurs de leveringen van elektrische en plug-in auto’s intussen nog even uitstellen tot 2020 is dan weer te wijten aan een andere politieke beslissing, eentje van Europa, die de constructeurs vanaf dan verplicht om gemiddeld nog maar 95 g CO2 uit te stoten per verkochte auto. Daar hebben ze de (dubbel tellende) EV’s en Plug-ins voor nodig, die met een dubieuze overheidspolitiek tegelijk minder interessant gemaakt worden.

Zo vond minister Zuhal Demir (N-VA) het wel goed om de Vlaamse overheidspremie bij de aankoop van een elektrische auto door een particulier, die tot € 4.000 tegemoetkoming voorzag, vanaf 2020 te schrappen, besloot de (vorige) regering tot het verlagen van de fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s van 120% naar 100%, maakte het ook alle andere auto’s duurder (door ook daar de aftrek te verlagen), en creëerde diezelfde regering tegelijk het totaal onzinnige concept “fake plug-inhybride”.

Toegegeven, die fake-plug-in-regeling werd al in 2017 bedacht en hoort hier niet echt thuis, maar ze wordt pas vanaf januari een feit. Dat perfect functionerende en zuinige plug-inhybrides hierdoor voor hun eigenaars onverkoopbaar worden omdat ze -jezusmina- een iets te kleine batterij hebben in verhouding tot hun gewicht, of net 51g CO2 uitstoten in plaats van 50g, was niet de zorg van de overheid. Neen, zo -wisten de verlichte geesten van de regering- zouden ze er eens voor gaan zorgen dat al die profiteurs die hun dikke plug-in SUV niet aan het stopcontact oplaadden niet langer misbruik zouden kunnen maken van de gunstige fiscaliteit van dergelijke auto’s. Haha, wat een lachertje. Denken onze waarde politici dan echt geen twee keer na? Al die bestuurders die -en dat is inderdaad onverantwoord en schandalig- hun plug-ins nooit oplaadden, kunnen door het kopen van een nieuwe hybride die wél aan die arbitraire normen voldoet gewoon leuk doorgaan met het niet opladen van hun auto, en terwijl in hun vuistje lachen.

autonieuws 963faa00012

Oh ja, in het kader van het Vlaamse klimaatplan werd ook beslist om de maximumsnelheid op de Ring rond Brussel terug te brengen van 120 naar 100 km/h. Dat is het. Nu zijn we er. Alles is opgelost. 2020 kan beginnen.

Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar vanwege Autonieuws.be !

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy