woensdag, 18 december 2019

PSA en FCA slaan handen in elkaar

PSA en FCA slaan handen in elkaar © PSA
Het nieuws hing al enkele dagen in de lucht en is vandaag officieel bevestigd: het Franse PSA (Peugeot-Citroën-DS-Opel) en het Italiaans/Amerikaanse FCA (Fiat Chrysler Automobiles) hebben een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend dat moet uitmonden in een alliantie in de loop van 2020. Verloopt alles volgens plan wordt de nieuwe groep de vierde grootste autobouwer ter wereld. 


Carlos Tavares 

Wat één man kan bewegen. In 2012 en 2013 boekte PSA een verlies van respectievelijk 5 en 2,3 miljard euro en werd het voor een faillissement behoed door een financiële reddingsoperatie van de Franse staat en de Chinese autobouwer Dongfeng. De nieuwe aandeelhouders gaven in 2014 carte blanche aan Carlos Tavares, ex-Renault, om de autogroep terug op de sporen te zetten. De Portugese manager is een man van weinig woorden, innoverend in zijn denken en zeer succesvol in zijn handelen. 

Samen sterker 

De nieuwe PSA-topman heeft bij Renault/Nissan naam en faam verworven als kostenkiller en doet bij zijn nieuwe werkgever die reputatie alle eer aan. Binnen de kortste keren maakte de Franse autogroep opnieuw winst en zette met DS een nieuw Frans luxeautomerk in de markt. In 2018 nam PSA het verlieslatende Opel over van General Motors en ook daar slaagde Tavares erin de neerwaartse spiraal om te buigen in een opwaartse beweging. Begin 2019 raakte bekend dat hij aan tafel had gezeten met FCA-voorzitter John Elkann over een mogelijke alliantie PSA-FCA. 

De Italiaans/Amerikaanse autogroep FCA (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram) is te klein en te weinig innovatief om te kunnen overleven in de snel evoluerende autowereld en is daarom al langer op zoek naar een geschikte partner. Via een alliantie met PSA kan FCA gebruikmaken van de knowhow en ervaring van PSA inzake alternatieve aandrijvingssystemen en zo zijn ongunstige CO2-score aanzienlijk verbeteren. Van zijn kant kan PSA voordeel halen uit de aanwezigheid van FCA op de Amerikaanse markt om daar modellen van Citroën, Peugeot en Opel aan de man te brengen. PSA is momenteel niet present in de VS en realiseert meer dan 80 procent van zijn omzet in Europa. 

Verloopt alles naar wens zal de nieuwe autogroep straks jaarlijks 8,7 miljoen auto’s verkopen, een omzet van 180 miljard realiseren en nummer twee in Europa en nummer vier wereldwijd worden, na Volkswagen (10,83 miljoen verkochte wagens), Renault-Nissan-Mitsubishi (10,76 miljoen) en Toyota (10,57 miljoen). Tavares’droom om de nummer één in de autowereld te worden, komt zo opnieuw een stukje dichterbij. 

Op het niveau van de aandeelhouders is afgesproken dat de Portugees de operationele baas wordt van de nieuwe autogroep en dat het voorzitterschap van de raad van commissarissen toekomt aan  John Elkann. Die laatste is de kleinzoon van Fiat-stichter Giovanni Angelli. De Angelli’s zijn de grootste aandeelhouder van FCA. In hun gesprekken met de vakbonden en Franse en Italiaanse regeringen hebben zowel Tavares als Elkann beloofd alles in het werk te zullen stellen om fabriekssluitingen en banenverlies te voorkomen. Wat die belofte waard is, zal pas over enkele jaren duidelijk zijn. 

PSA en FCA stellen momenteel 410.000 arbeiders en bedienden tewerk. 36.000 wetenschappers en ingenieurs verspreid over een 100-tal onderzoeks- en ontwikkelingscentra in Duitsland, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten werken aan nieuwe projecten waarvan een aantal elkaar overlapt. Ook op het vlak van marketing en aftersales zijn er veel overlappingen. Volgens Tavares kunnen/moeten synergiën en kostenbesparingen 3,7 miljard aan minderuitgaven op jaarbasis opleveren. Zo kan bijvoorbeeld het aantal platformen waarop de modellen van de verschillende merken worden gebouwd, verminderd worden van 13 naar 3. 

Volgens een vertrouwelijk rapport van de Zwitserse zakenbank UBS zijn 9 van de in totaal 28 fabrieken in Europa verouderd, in Latijns-Amerika gaat het om 2 op de 5. FCA telt alleen al in Italië 7 plants, bijna allemaal hebben ze af te rekenen met overproductie. In de fabriek in Melfi waar de Fiat 500X en de Jeep Renegade en Compass van de band rollen, werken 4.000 van de ruim 7.000 arbeiders deeltijds. Dat men zich hier zorgen maakt over de toekomst, is begrijpelijk.      

Fifty Fifty 

Onder de aandeelhouders is afgesproken dat de toekomstige raad van commissarissen zal bestaan uit elf leden, vijf met een PSA- en vijf met een FCA-etiket, aangevuld met Carlos Tavares. PSA en FCA verwerven elk 50 procent van de aandelen, de maatschappelijke zetel zal in Nederland ondergebracht worden. Naar verluidt worden er drie operationele centra gecreëerd: eentje in Parijs, eentje in Italië en eentje in de VS. Off the record is te horen dat de FCA-aandeelhouders een éénmalig dividend van 5,5 miljard euro ontvangen. 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy