zaterdag, 14 december 2019

Moderne diesels hebben nog potentieel en 3 op 4 Belgen zijn tegen een dieselverbod

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Moderne diesels hebben nog potentieel en 3 op 4 Belgen zijn tegen een dieselverbod © Patrick Theunissen

Dat (moderne) dieselmotoren vroegtijdig afgeserveerd worden door de overheid, wat eerder al door onafhankelijke wetenschappers in het buitenland werd bevestigd, wordt nu ook door Prof. Dr. Ir. Verhelst van de Gentse universiteit aangekaart. 75% van de Belgen zou het eens zijn met die opinie.

De Belgische Petroleumfederatie (toegegeven, geen onafhankelijke bron), wist deze week te melden dat “moderne dieselwagens bijdragen tot het verbeteren van de luchtkwaliteit en daarom een verantwoorde keuze zijn.” Het is echter niet de BPF zelf die die uitspraak deed, maar wel Prof. Dr. Ir. Sebastian Verhelst (UGent en Lund University), ter gelegenheid van de conferentie “Zijn moderne dieselwagens future proof?”. 

De professor stelde er dat “de modernste dieselwagens de strengste uitstootnormen halen, ook in reële omstandigheden”, en dat “dieselmotoren daarin geen negatieve impact op onze luchtkwaliteit hebben.” Verder zei hij dat “hun laag verbruik en de mogelijkheid om hun brandstof te gaan vergroenen daarnaast ook toelaat om de klimaatimpact te verbeteren.” Zijn besluit was dan ook dat “technologieën gaan verbieden die verre van uitontwikkeld zijn en bovendien evenzeer potentieel hebben om de klimaatopwarming een halt toe te roepen, van een gebrek aan langetermijnvisie getuigt”. Daarmee verwijst hij ongetwijfeld naar de voorbarige beslissing van het Brussels Gewest om diesels vanaf 2030 radicaal te verbieden op haar grondgebied, terwijl niemand vandaag kan zeggen hoe proper of vervuilend dergelijke motoren binnen tien jaar nog zullen zijn.

Waar het gaat om “de mogelijkheid om dieselbrandstof te vergroenen” verwijst de professor naar HVO, Hydrogenated Vegetable Oil, de brandstoffen van de nieuwste generatie die op basis van biologische bestanddelen (onder meer algen) zo goed als klimaatneutraal zijn, maar door de overheid op geen enkele wijze worden ondersteund als alternatief voor fossiele diesel.

Daarmee komt ook deze wetenschapper tot de conclusie van anderen in het buitenland (zie ook dit stuk) die reeds stelden dat het verketteren van alle diesels verkeerd is, omdat de nieuwste generatie in niets meer vergelijkbaar is met de schadelijke oude exemplaren.

Het is hoe dan ook duidelijk dat we werk moeten maken van een verlaging van de CO2-uitstoot enerzijds en het drastisch verminderen van de vervuilende uitstoot anderzijds

Dat elektrificatie daarvoor een ideale manier is, wordt door niemand, en dus ook door ons niet in twijfel getrokken, maar dat dat onmiddellijk gecombineerd moet worden met het totaal verdrijven van (moderne) dieselmotoren is te kort door de bocht. 

Zolang een volledig elektrische auto budgettair en praktisch niet voor iedere automobilist is weggelegd, is het niet onverstandig om voor wie voldoende kilometers rijdt in te zetten op moderne diesels, als we het klimaat- en milieuprobleem onder controle willen houden. Het klassieke beeld van de dieselmotor als een roetwalmende oude kachel mag definitief naar de geschiedenisboeken verbannen worden als het gaat om moderne diesels. Die nieuwe exemplaren zijn namelijk in niets meer vergelijkbaar met hun vervuilende voorgangers.

Die mening wordt blijkbaar door 75% van de bevolking gedeeld, want op basis van de resultaten van een online-enquête die in september van dit jaar door het Britse onderzoeksbureau Opinium werd afgenomen bij 10.000 consumenten uit 10 EU-lidstaten, waaronder 1.005 Belgen, blijkt dat 3 op 4 Belgen gekant zijn tegen een verbod op dieselwagens die de uitstootwaarden respecteren.

(bron: petrolfed.be)

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy