maandag, 09 december 2019

Vlaamse Regering gaat maximumsnelheid op Brusselse Ring verlagen. Onzin, en wel hierom…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vlaamse Regering gaat maximumsnelheid op Brusselse Ring verlagen. Onzin, en wel hierom… © Patrick Theunissen
In het kader van het -met vertraging goedgekeurde- Vlaamse klimaatplan, waarbij Vlaanderen voor een CO2-reductie van 32,6% gaat tegen 2030, werd zonet bekend dat een van de maatregelen waarmee de Vlaamse Regering dat doel wil bereiken het verlagen van de snelheid op de Brusselse ring is.



Die Brusselse ring, die grotendeels op Vlaams grondgebied ligt, is vandaag een autosnelweg waar je maximaal 120 km/h mag rijden. De plannen van de regering bestaan erin om die maximumsnelheid te laten dalen naar 100 km/h, zoals ook reeds in Antwerpen het geval is.

Dat dit een zinloze maatregel is, lijkt nu al duidelijk. Ten eerste vervuilen auto’s met verbrandingsmotoren vooral als ze stationair draaien en in de file staan. Hoe langer ze erover doen om hun traject af te leggen, hoe langer ze vervuilen. Door de maximumsnelheid te verlagen zal dat alvast niet verbeteren.

Bovendien is het überhaupt slechts zelden mogelijk om zelfs maar 100 km/h te rijden op die ring, omdat hij van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat verzadigd is, onder meer door talloze vrachtwagens op doortocht. 

Dat de Vlaamse regering dan ook stelt dat die snelheidsverlaging moet zorgen voor “minder fijn stof, minder lawaai en meer verkeersveiligheid” lijkt niet echt realistisch. Vrachtwagens rijden hoe dan ook nooit sneller dan 90 km/h en zullen dus niet minder vervuilen, minder lawaai maken of voor meer veiligheid zorgen als er een snelheidsbeperking komt van 100 km/h, en terwijl er vandaag door de drukte al gemiddeld aan 60 of 70 km/h wordt gereden op de ring, zal het verlagen van dat maximum van 120 kmh – voor de zeldzame keren dat je dat kan bereiken – geen enkel effect hebben.

Het is dan ook erg om vast te stellen dat alle plannen van alle regeringen altijd weer neerkomen op verbieden, ontmoedigen, belasten en minder aantrekkelijk maken. Waar blijft de visionaire politicus die met een gedragen en onderbouwd plan -en de bijbehorende serieuze investeringen- voor het verschil zorgt? Want van 120 km/h naar 100 km/h op de ring is een nutteloze maatregel die enkel dient om te tonen “dat we toch iets doen”…

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy