zondag, 08 december 2019

De levering van uw elektrische auto wordt bewust vertraagd. Dit is waarom…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De levering van uw elektrische auto wordt bewust vertraagd. Dit is waarom… © Volkswagen AG
De website Fleeteurope.com bond deze week de kat de bel aan, en wijst op een opvallende vaststelling. Wie recent een elektrische auto heeft besteld, zelfs al is het een model dat al op de markt is, zal dat waarschijnlijk niet meer dit jaar geleverd krijgen. Wie een model heeft voorbesteld dat nog moet worden gelanceerd, zal waarschijnlijk zelfs moeten wachten tot ver in 2020. De reden ervoor is niet onlogisch.


Tesla, Audi, Renault… al die Westerse merken die vandaag al elektrische auto’s op de markt hebben, hebben er veel langer over gedaan dan initieel aangekondigd om die auto’s ook effectief aan klanten te leveren. Tegelijk lijken de Aziatische constructeurs hier beter in geslaagd te zijn, want Hyundai, Kia en Nissan hebben altijd veel sneller de daad bij het woord gevoegd en begonnen ook met het leveren van hun EV’s op het aangekondigde moment.

Ongeacht welke elektrische auto je de afgelopen maanden hebt besteld, is de kans groot dat je je EV niet voor de eerste maanden van 2020 zal mogen gaan afhalen. Dat geldt voor de eerder betaalbare EV’s zoals de Opel Corsa-e en Peugeot e-208, de Seat Mii Electric of de elektrische Skoda Citigo enzoverder, maar ook voor de duurdere premiummodellen (Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes EQC). Ook de voor Volkswagen erg belangrijke ID3 zal ten vroegste in de tweede helft van 2020 leverbaar worden. Hoe komt dat?

Ten eerste zijn er volgens Fleet Europe slechts enkele batterijleveranciers  op de lithium-ioncelmarkt actief. Die rekenen forse prijzen aan, maar die prijzen dalen wel voortdurend, waardoor autofabrikanten die wachten met hun bestellingen goedkoper kunnen inkopen. Wachten loont dus voor de constructeurs, want zo betalen ze minder voor hun autobatterijen.

Een tweede reden die Fleet Europe aanhaalt voor de vertraagde levering van veel EV’s heeft te maken met de nieuwste Europese CO2-uitstootobjectieven waar de automerken vanaf 2020 mee geconfonteerd worden. De constructeurs moeten tegen eind 2021 een gemiddelde uitstoot van 95 g CO2/km bereiken voor hun hele vloot, maar mogen elke auto met minder dan 50 g/km aan CO2 vanaf 2020 dubbel laten meetellen om dat objectief te halen. Dat wordt “superkredieten” genoemd. Elektrische auto’s en plug-inhybrides zijn dus een ideale manier voor constructeurs om sneller aan dat objectief van 95 gram gemiddelde uitstoot te raken. 

Het is dus niet verwonderlijk dat de merken de levering van elektrische auto’s graag uitstellen, en meteen ook de reden dat er volgend jaar zo’n groot aantal nieuwe elektrische en plug-inhybride modellen gelanceerd zullen worden. Denk maar aan de Audi Q4 e-tron, de Volvo XC40 Recharge, de Mazda MX-30, de elektrische Peugeot 2008 enzoverder.

Tesla is de uitzondering op die regel. Doordat dat merk alleen elektrische auto’s bouwt voldoet het natuurlijk moeiteloos aan het Europese uitstootobjectief en heeft het geen redenen om leveringen te vertragen. Het heeft zelfs uitstootrechten verkocht aan FCA, dat zelf geen enkel elektrisch of geëlektrificeerd model in het gamma heeft en zonder de uitstootrechten van Tesla helemaal niet in de buurt van het CO2-objectief zou raken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy