dinsdag, 26 november 2019

PS-informateur Magnette wil aftrek niet-elektrische bedrijfswagen tot nul herleiden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
PS-informateur Magnette wil aftrek niet-elektrische bedrijfswagen tot nul herleiden © Patrick Theunissen
Vandaag lazen we in De Tijd dat federaal informateur Paul Magnette (PS) in zijn informateursnota het plan heeft opgevat om de fiscale aftrekbaarheid van auto’s met een verbrandingsmotor al vanaf 2023 tot nul te herleiden. Enkel auto’s zonder CO2-uitstoot, volledig elektrisch dus, zouden nog fiscaal aftrekbaar zijn. Gelukkig zal de regering niet alleen uit Waalse socialisten bestaan, en kan dit onzalige plan dus nog worden bijgestuurd…


Concreet zou volgens de plannen van de informateur alleen een batterij-elektrische of door waterstof aangedreven auto in 2023 nog fiscaal interessant zijn als bedrijfswagen. Daarbij gaat de man volledig voorbij aan het feit dat het aanbod van elektrische auto’s niet alleen nog steeds beperkt is tot enkele modellen (al breidt dat aanbod wel snel uit), en dat momenteel slechts twee (!) waterstofauto’s te koop zijn, maar ook dat de hele infrastructuur errond nog nergens staat. 

Zo zijn er in ons land amper een 3.000-tal openbare laadpalen, waarvan zelfs maar 17 in Brussel (volgens Fleet.be), terwijl een afdoende infrastructuur toch een absolute noodzaak is als je 660.000 bedrijfswagengebruikers naar een elektrische auto duwt. Waterstof is al evenmin een alternatief want op datum van vandaag telt het hele grondgebied amper drie waterstof-tankstations.

Zelfs met een grote inhaalbeweging is het totaal onrealistisch en onmogelijk om in 2023, wat in automobiele termen gewoonweg morgenvroeg is, volledig op elektrische mobiliteit over te schakelen, want los van het aanbod is een elektrische auto niet alleen financieel, maar ook praktisch niet voor iedereen mogelijk.

Het getuigt dan ook van een totaal gebrek aan realisme en inzicht van Magnette om een dergelijke onhaalbare doelstelling in zijn plannen op te nemen. Dat hij deze plannen inschrijft onder het hoofdstuk “duurzame ontwikkeling” is trouwens al even misplaatst, als je tegelijk weet dat volgens Frank Van Gool van autoleasingfederatie Renta de Belgische bedrijfswagens gemiddeld maar 20% van de kilometers in ons land afleggen en gemiddeld amper twee jaar oud zijn en dus de minst vervuilende auto’s op de markt zijn. Bovendien wordt federaal, noch regionaal serieus werk gemaakt van de uitbouw van een openbaar laadnetwerk en is onze elektriciteitsvoorziening momenteel en ook in de nabije toekomst (en 2023 is wel heel nabij) niet klaar voor een massale overschakeling naar elektrisch rijden, en al helemaal niet als tegelijk de overblijvende functionerende kerncentrales gesloten moeten worden.

Gelukkig zal de nieuwe federale regering niet alleen uit Waalse socialisten bestaan en kan zo’n onzinnig plan dus nog gekelderd worden door de toekomstige coalitiepartners in het kader van de regeringsonderhandelingen. Laten we hopen dat alvast de Vlaamse partijen die mee zullen stappen in de federale regering enige realiteitszin zullen tonen. Al doen de al even onrealistische plannen die CD&V maar ook Open VLD in dat kader in hun verkiezingsprogramma ontvouwden weinig goeds verhopen op dat vlak.

Eens te meer ontbreekt het de politici aan het inzicht dat we niet minder, maar net meer bedrijfswagens nodig hebben ter vervanging van vervuilende en oude privéwagens, om zo de CO2-uitstoot en de milieuvervuiling terug te dringen. Welke visionaire politicus kaart dit aan op het hoogste niveau?

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy