maandag, 30 september 2019

Elektrische mobiliteit zou tegen 2030 125.000 banen doen verdwijnen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Elektrische mobiliteit zou tegen 2030 125.000 banen doen verdwijnen © Daimler
De massale overschakeling naar elektrisch aangedreven voertuigen zorgt niet alleen voor een technologische omwenteling, maar dreigt ook grote gevolgen te hebben op werkgelegenheidsvlak. 


Het Duitse autotechnologiebedrijf Continental kondigde zopas een aanzienlijke personeelsinkrimping aan, waarbij tot 20.000 van de 244.000 jobs wereldwijd geschrapt zullen worden. Het bedrijf doet dat om competitief en rendabel te kunnen blijven in een markt waarin minder vraag bestaat naar onderdelen voor verbrandingsmotoren. De jobverliezen bij Continental zijn naar verwachting echter slechts het begin van een massale ontslagengolf in de automobielindustrie.

Volgens arbeidsmarktexperts zou de overstap naar elektrische mobiliteit tegen 2030 zelfs aanzienlijk meer dan 100.000 banen gaan kosten. Volgens berekeningen van het Center Automotive Research (CAR) van de Universiteit van Duisburg-Essen, zouden zelfs bijna 234.000 banen in de productie en ontwikkeling van technologie voor verbrandingsmotoren overbodig worden. De in ruil daarvoor gecreëerde arbeidsplaatsen in de ontwikkeling en bouw van elektrische aandrijvingen zouden met zo’n 109.000 echter ver onder het aantal verloren jobs blijven, zodat er netto inderdaad van een aanzienlijk jobverlies  van om en bij de 125.000 banen sprake zou zijn.

Ervan uitgaand dat over tien jaar twee op drie in Duitsland geproduceerde nieuwe auto’s elektrisch zullen zijn, zou het aantal werknemers in de automobielindustrie in Duitsland gaan dalen van ongeveer 834.000 tot slechts 709.000 in 2030. Er zouden daarbij aanzienlijk meer banen verloren zullen gaan in de productie dan in de ontwikkelingsafdelingen, wat dus vooral de arbeiders dreigt te treffen.

Ook bij BMW, de Mercedes-groep en technologieleveranciers ZF en Bosch zijn kostenreducties gepland, zonder dat ze echter al concrete cijfers hebben vrijgegeven.

De hele reden voor die vermindering van het aantal arbeidsplaatsen is dat elektrische auto's beduidend minder onderdelen nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor. Hetzelfde probleem doet zich trouwens ook voor bij de concessiehouders en erkend herstellers, die veel minder werk hebben aan een elektrische auto en dus hun rendabiliteit en werkgelegenheid eveneens onder druk zien staan.

Tel daarbij de verschillende handelsconflicten en de naderende Brexit, en het is duidelijk dat de autosector voor moeilijke tijden staat. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy