zondag, 29 september 2019

De Europese CO2-uitstootobjectieven voor 2020 en 2021 verklaard

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De Europese CO2-uitstootobjectieven voor 2020 en 2021 verklaard © Daimler
Zowat alle constructeurs lanceren dit jaar en volgend jaar een enorm aantal zelfopladende hybrides, plug-in hybrides en elektrische wagens. Tegelijk schrappen ze heel wat andere auto’s met enkel een verbrandingsmotor uit hun gamma. Ze doen dat omdat de Europese Unie zeer strenge objectieven heeft opgelegd met betrekking tot de toegelaten gemiddelde CO2-uitstoot vanaf januari 2020.


Omdat hierover veel onduidelijkheid bestaat vatten we hieronder voor u samen waarover het precies gaat.

Niet nieuw

Sinds 2009 bestonden er al uitstootreductiedoelstellingen voor nieuwe auto’s in de Europese Unie, met de verplichting voor alle constructeurs die hier nieuwe auto’s verkopen, tegen 2015 gemiddeld minder dan 130 gram CO2 per kilometer uit te stoten per nieuw verkochte auto. Dat objectief werd al gehaald in 2013, twee jaar voor de vereiste datum.

Vanaf 2021, met een eerste effect in 2020, wordt het Europese uitstootobjectief voor nieuwe auto’s echter verstrengd en herleid tot een maximale gemiddelde uitstoot van niet meer dan 95 g CO2/km.

In 2018 werd volgens Europese cijfers gemiddeld 120,4 g CO2/km uitgestoten. Dat betekent dus dat de constructeurs ten opzichte van vorig jaar een extra daling van niet minder dan 25 g moeten zien te bewerkstelligen. 

Een uitstoot van 95 g CO2 betekent dat een dieselwagen gemiddeld nog maar 3,6 l/100 km zal mogen verbruiken en een auto met een benzinemotor 4,1 l/100 km.

Gewichtsgerelateerd uitstootobjectief

De objectieven die worden opgelegd aan de constructeurs houden rekening met het gemiddelde gewicht van de auto’s, waarbij fabrikanten die zwaardere en grotere auto’s bouwen gemiddeld ook meer mogen uitstoten dan zij die lichtere voertuigen op de markt brengen. Zo zal Land Rover geen objectief krijgen van 95 g, omdat dat met de zware terreinwagens die het merk maakt gewoon onmogelijk zou zijn.

De doelstellingen zijn zo opgemaakt dat de objectieven van alle constructeurs samen zouden moeten leiden tot een gemiddelde uitstoot van niet meer dan 95 g CO2/km, indien ze bereikt worden.

Gefaseerde invoering

Het 95 gram-objectief wordt daarnaast gefaseerd ingevoerd. In 2020 zal het uitstootobjectief gelden voor de 95% auto’s met de laagste uitstoot van elke constructeur, terwijl vanaf 2021 alle nieuw ingeschreven auto’s van een constructeur aan dat objectief zullen moeten voldoen.

Zware boetes

Vanzelfsprekend is het Europese objectief niet vrijblijvend. Er zijn zware boetes gekoppeld aan het niet halen van het voorgestelde gemiddelde. 

Voor elke nieuw verkochte auto van een constructeur die het objectief niet bereikt, moet een boete betaald worden van niet minder dan € 95 per gram boven dat objectief. 

Concreet betekent dat dus dat als een merk gemiddeld 5 gram te veel uitstoot heeft, het 5 x € 95 x het aantal verkochte auto’s aan boetes moet betalen.

Het spreekt voor zich dat dit voor financiële aderlatingen dreigt te zorgen, waardoor de constructeurs geen andere keuze hebben dan massaal te investeren in uitstootreducerende technologieën, hybrides en elektrische auto’s.

Emissiekredieten en Superkredieten

Om de constructeurs aan te zetten om stevig te investeren in ecologische alternatieven krijgen ze “emissiekredieten” voor auto’s met innovatieve technologieën. Die kredieten kunnen voor een compensatie van de gemiddelde uitstoot van maximaal 7 g/km per jaar zorgen.

Daarnaast zijn er ook de zogenaamde “superkredieten”, waarbij constructeurs bijkomende incentives krijgen om auto’s zonder uitstoot, of met een uitstoot van lager dan 50 g/km op de markt te brengen. 

In de periode van 2020 tot 2022 krijgen ze een compensatie die erin bestaat dat één zo’n verkochte auto met maximaal 50 g uitstoot voor twee auto’s telt in 2020, voor 1,67 stuks in 2021 en voor 1,33 in 2022. 

Ook hier is een maximum bepaald. Constructeurs kunnen maximaal voor 7,5 g/km superkredieten gebruiken over hun gehele vloot.

Extra lage emissievoertuigen verkopen betekent dus een aanzienlijk snellere daling van de gemiddelde uitstoot, waardoor het betalen van boetes mogelijk vermeden kan worden.

Samenwerking en uitzonderingen

Grote constructeurs kunnen ook samenwerken om gezamenlijk het Europese objectief te bereiken, terwijl fabrikanten die minder dan 300.000 nieuwe personenwagens per jaar inschrijven in Europa van een uitzonderingsregeling gebruik kunnen maken.

Zij die tussen 10.000 en 300.000 auto’s verkopen hebben als objectief dat vanaf 2020 een daling van 45% moet gerealiseerd worden ten opzichte van hun gemiddelde uitstoot in 2007.

Voor constructeurs die tussen 1.000 en 10.000 auto’s per jaar verkopen geldt een individueel objectief dat door de Europese Commissie moet worden goedgekeurd, terwijl fabrikanten die minder dan 1.000 auto’s per jaar inschrijven geen specifieke uitstootnormen opgelegd krijgen.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy