dinsdag, 24 september 2019

Auto blijft favoriete vervoermiddel van de Belg, elektrisch wordt steeds meer overwogen

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Auto blijft favoriete vervoermiddel van de Belg, elektrisch wordt steeds meer overwogen © Autonieuws
Uit de eerste “mobiliteitsbarometer” van het VIAS Institute, het Belgisch kenniscentrum rond mobiliteit, dat op basis van vrij beschikbare gegevens (Open data) en enquêtes bij een representatief panel allerlei gegevens verzamelde over de mobiliteit in ons land, blijkt dat de auto het favoriete vervoermiddel van de Belg is en blijft.


In Wallonië wordt voor niet minder dan 83% van de afgelegde kilometers een beroep gedaan op de auto, terwijl dat in Vlaanderen 73% is en in Brussel 62%. Het lagere aandeel in Brussel is vanzelfsprekend het resultaat van een beter ontwikkeld openbaar vervoersnet, de hoge bevolkingsdichtheid en de aanwezige fietsinfrastructuur, en natuurlijk ook de kleinere afstanden die in dat gewest afgelegd moeten worden.

Dat grote aandeel van de auto in onze mobiliteitsmix heeft als een van de nadelen het grote aantal files dat erdoor wordt veroorzaakt. Een kwart van de bestuurders stond in de voorbije drie maanden (de periode waarover de studie gaat) zelfs elke dag in de file, gemiddeld gedurende een kwartier over het afgelegde traject.

Het is dan ook nodig om werk te maken van een betere doorstroming. Dat kan naar onze mening door het verder ontwikkelen van het openbaar vervoer, maar ook door het wegwerken van enkele missing links en het beter op elkaar afstemmen van verkeerslichten die –kijk maar naar de A12 in Aartselaar- voor aanzienlijke opstoppingen kunnen zorgen bij de minste verandering aan hun instellingen.

Overschakelen naar elektrisch: why not?

Verder leren we uit de studie dat de Belg wel degelijk open staat voor elektrische auto’s. Niet minder dan 16 procent van onze landgenoten stelt dat hij overweegt om binnen de drie jaar naar een elektrische auto over te stappen, waarbij echter voor 80 procent van hen de hoge aankoopprijs een doorslaggevend argument blijft om dat nog niet meteen te doen. Met de nieuwe modellen die op de markt komen, aan een meer aanvaardbare prijs, wordt dat argument mogelijk minder belangrijk in de toekomst. Het is wel zo dat de Belg blijft twijfelen over het rijbereik van elektrische auto’s en ook over het –tot op heden zwaar onderontwikkelde- netwerk van openbare laadmogelijkheden.

Er is dus werk aan de winkel voor de overheid (en private investeerders), als ze willen dat we massaal op elektrisch overschakelen. De boodschap is dus duidelijk: investeren, investeren en nog eens investeren…

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy