donderdag, 19 september 2019

Lage Emissie Zones: dringend overleg gevraagd!

Geschreven door  Stijn Blanckaert & Mark Pecqueur
Zo’n twee jaar geleden werd in Antwerpen de eerste Lage Emissiezone van België ingevoerd. Intussen doen ook Brussel en Gent (vanaf 2020) mee, en in 2021 volgt ook de metropool Mechelen-Willebroek. Op zich is er ook niets mis met Lage Emissie Zones, want de luchtkwaliteit voor de stadsbewoners kan er maar wel bij varen. 


De LEZ-problematiek heeft al voor heel wat discussie gezorgd, en heeft grote gevolgen, voor mensen die voortijdig afscheid moesten nemen van hun nog niet versleten auto en zo op kosten gejaagd worden als ze nog tot aan hun huis of garage willen kunnen geraken, of voor Antwerpse eigenaars van oldtimers die plotseling hun auto niet meer uit hun garage kunnen halen voor een ritje zonder zware boetes te riskeren, terwijl Brusselse oldtimerbestuurders wel nog de stad in mogen met hun O-nummerplaat. 

Maar of je het nu voor of tegen zo’n LEZ bent, het blijft opmerkelijk dat in Antwerpen, Vlaanderens enige grootstad, de vracht- en cruiseschepen volop mogen vervuilen en vaak zelfs mogen aanleggen in het stadscentrum, terwijl een Euro 4-diesel van amper tien jaar oud (meestal zelfs al met een roetfilter) vanaf 2020 verboden is in de stad. Ja, diezelfde diesel waar tot 2011 nog een premie uitgereikt werd door onze overheid, omdat die zo goed was voor het milieu. 

Niet verwonderlijk dat de brave burger niet meer weet waar dit allemaal op slaat.

Maar België is een complex landje, dat weten we al langer dan vandaag. Hoewel in Wallonië nog geen Lage EmissieZones bestaan, is dat dus wel al het geval in onze hoofdstad. Ook daar mag je niet zomaar de stad in met een oudere diesel of benzine. Alleen zijn de auto’s die daar toegelaten zijn, begrijpe wie kan, anders dan in de Antwerpse of Gentse LEZ. Daar waar Euro 4 diesels in die Vlaamse steden al vanaf 2020 niet meer welkom zijn, kunnen ze het door groene schepenen meebestuurde Brussel nog onbeboet binnenrijden tot 2022! 

De slimme Vlaming uit Gent of Antwerpen kan dus zonder enig schuldgevoel zijn Euro 4 diesel verkopen aan een Brusselaar…

En dat is gewoon te gek voor woorden. Beste stadsbesturen van ons land: zet op de agenda van jullie volgende gemeenschappelijke vergadering als eerste actiepunt het bepalen van een gemeenschappelijk beleid rond Lage Emissie Zones, met uniforme tarieven en vooral een eenduidig opgemaakt reglement over welke types wanneer niet meer welkom zijn. Politieke belangen zijn hier ondergeschikt aan het algemeen belang, doe aan goed beleid en stuur deze onzin zo snel mogelijk bij. Want vandaag weet de brave automobilist niet meer wat nu precies mag en niet mag. Goed bestuur is ook zorgen voor duidelijkheid. Doe er iets aan. Nu!

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy