zondag, 15 september 2019

Waarom pick-ups niet uit steden en gemeenten verbannen moeten worden

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Waarom pick-ups niet uit steden en gemeenten verbannen moeten worden © Groupe Renault
Deze week was het weer zover. Naar aanleiding van het groeiend aantal pick-ups klonk vanuit een bepaalde hoek de roep om het uit steden en gemeenten verbannen van pick-ups.


In Het Laatste Nieuws kwam professor Dirk Lauwers van de UGent en UAntwerpen aan het woord, die geen plaats ziet voor pick-ups in steden en dorpen omdat volgens hem “de afmetingen van onze parkeerplaatsen en onze rijstroken er niet op voorzien zijn”, en de impact ervan bij aanrijdingen dramatisch is. Volgens hem moet het beleid de aankoop van pick-ups ontraden en ervoor zorgen dat ze niet meer in de stad of in het dorp toegelaten zijn. Ook vanuit Greenpeace wordt de pick-up geviseerd.

Als we die stellingen bekijken, moeten we toch weer vaststellen dat onaangepast rijgedrag van sommigen wordt vertaald naar een hele groep, en dat alle pick-up-bestuurders over dezelfde kam worden geschoren. Het probleem is niet de auto waar je mee rijdt, maar de manier waarop je ermee rijdt.

Pick-ups op de ene of de andere manier ‘ontraden’ zal –en daar zal niemand zich over verwonderen- hoe dan ook weer neerkomen op het extra belasten ervan. Zodat bepaalde politieke partijen twee vliegen in één klap slaan: nog maar eens meer inkomsten op de kap van de automobilist, die vandaag al meer dan twintig miljard bijdraagt aan de staatskas, en tegelijk extra stemmen van de anti-autolobby.

Heeft er trouwens al iemand bij stilgestaan dat bestelwagens, zoals pick-ups dat in feite ook zijn, een even groot, zo niet groter frontaal oppervlak hebben, en in de meeste gevallen even omvangrijk en vaak zelfs een pak omvangrijker zijn dan pick-ups? Die voertuigen worden niet uit stadscentra geweerd, maar zorgen voor evenveel overlast, als je het van die kant bekijkt.

Het komt er steeds weer op neer dat de automobilist een schuldgevoel aangepraat krijgt en zich moet schamen omdat hij geen alternatieven heeft voor de auto. En dat is onrechtvaardig. Bereid u trouwens maar al voor op een tweede aanvalsgolf die de SUV viseert, want naast de pick-up is ook dat immens populaire autotype een doorn in het oog van wie de auto niet genegen is. 

Dat vorige week in Duitsland een Porsche Cayenne op een kruispunt inreed op voetgangers, waarbij vier doden vielen, wordt zeker alweer een reden om dit autotype te viseren, terwijl eenzelfde aanrijding met een berline, break of bestelwagen een even zware tol had kunnen eisen. Het probleem ligt niet bij de wagen, wel bij de bestuurder die de verantwoordelijkheid heeft om zijn voertuig ten allen tijde op een verantwoorde en veilige manier te besturen.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy