dinsdag, 27 augustus 2019

Nieuwste diesels reinigen de lucht

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwste diesels reinigen de lucht © Daimler
Ongetwijfeld is dit een controversiële titel, en kunnen we ons aan heel wat reacties verwachten. Toch is het geen loze bewering. De Duitse collega’s van Auto, Motor & Sport, het grootste autoblad van ons buurland, hebben namelijk aan de specialisten van het bedrijf Emissions Analytics gevraagd om de uitlaatgassen van een aantal nieuwe dieselmodellen te onderzoeken, om na te gaan hoeveel fijn stof de modernste diesels nog uitstoten. 


Het onderzoek werd gepubliceerd in het Auto, Motor & Sport nummer van 15 augustus. De onderzoekers focusten op fijn stof, omdat vroegere tests die het blad uitvoerde reeds aangetoond hebben dat de huidige Euro 6d Temp-dieselmotoren amper nog stikstofoxide (NOx) uitstoten (zo’n twintig keer minder dan de vroegere Euro 6-modellen), en omdat fijn stof naast de NOx-uitstoot de grootste gevolgen voor de gezondheid heeft. Zeker de ultrafijne stofdeeltjes zijn problematisch, omdat ze dieper in de longen doordringen dan de grotere deeltjes. 

Om de uitstootresultaten te kunnen vergelijken met de waarden van de omgevingslucht hebben de onderzoekers eerst gemeten hoeveel stofdeeltjes zich in de lucht bevonden in hun testgebied, het centrum van Stuttgart. Bij dagen met een hoge concentratie aan fijn stof bleken zo’n 50.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter in de lucht te zitten, terwijl op dagen met een lage concentratie aan fijn stof nog zo’n 10.000 deeltjes/cm3 teruggevonden werden.

Tijdens de test, die werd uitgevoerd met een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi 180, een Kia Optima Sportswagon 1.6 CRDi en een VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion, bleek dat het aantal fijnstofdeeltjes in de uitlaatgassen volledig los stond van de concentratie aan fijn stof in de omgevingslucht. Zelfs wanneer het aandeel fijn stof in de aanzuiglucht twintig keer hoger lag, was er in de uitlaat geen hogere fijnstofconcentratie terug te vinden. 

In vrijloop of bij vollast verschilde het aantal fjinstofdeeltjes in de uitlaatgassen, en de hoogste concentratie aan stofdeeltjes kwam vrij wanneer de roetfilter in regeneratiemodus ging om het opgeslagen fijn stof te verbranden en zo de filter schoon te maken. Tijdens dat reinigingsproces bleek de uitstoot te stijgen tot 200.000 deeltjes per cm3. Tijdens de normale motorwerking viel dat aantal echter terug tot minder dan 10.000 deeltjes per cm3. 

Als je echter weet dat de auto ook op dagen met hoge concentraties aan fijn stof rijdt (50.000 deeltjes/cm3), en bij een gelijkmatige belasting bijvoorbeeld zo’n 15.000 deeltjes/cm3 uitstoot, betekent dat eigenlijk dat de motor op dat moment de lucht zuivert.

De conclusie die de onderzoekers maakten aan het einde van hun testprocedure is dat een diesel op dagen met weinig fijn stof in de lucht slechts in de gunstigste omstandigheden de lucht zuiverder maakt, maar dat hij dat op dagen met een hoge concentratie aan fijn stof zowat altijd doet. De nieuwste dieselmotoren zorgen er dan voor - zelfs als de regeneratie-uitstoot wordt meegerekend – dat de lucht die via de motor en de uitlaatlijn is gepasseerd, minder fijn stof bevat dan de omgevingslucht.

Het mag dus duidelijk zijn dat het verbannen van alle diesels een kortzichtige beslissing is, en dat de overheid er best aan zou doen om alle oudere diesels inderdaad uit te faseren, maar nieuwe diesels (Euro 6d Temp en zeker de Euro 6d) daarentegen dient te ondersteunen. Het zou naast de CO2-concentraties in de lucht ook het aantal fijne stofdeeltjes naar beneden kunnen helpen brengen. Minder CO2 is goed voor het klimaat, minder fijn stof voor de gezondheid.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy