maandag, 12 augustus 2019

Vlaamse Regering in spe wil WLTP vanaf 2020 invoeren

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Vlaamse Regering in spe wil WLTP vanaf 2020 invoeren © Daimler
Vandaag kregen we de startnota te lezen die Bart De Wever opmaakte in het kader van de regeringsonderhandelingen voor een nieuwe Vlaamse Regering met N-VA, CD&V en Open VLD.


Daar in staat het volgende : “In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2020 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen. Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper."

Vlaanderen is bevoegd voor de Belasting op Inverkeerstelling en de jaarlijkse Verkeersbelasting. Die gebruikt vandaag de NEDC (2.0)-waarde, maar zou vanaf 2020, letterijk zo goed als morgen, gebaseerd worden op de WLTP-waarde voor auto’s waarvoor die bekend is. Dat gaat dus over alle nieuwe auto’s die naargelang de introductie van het model sinds september 2017 of september 2018 nieuw verkocht werden.

In de meeste gevallen betekent WLTP daarbij een hogere verbruiks- en uitstootwaarde dan de vandaag nog gehanteerde NEDC (2.0)-waarde, waardoor – als er verder geen aanpassingen aan de berekeningswijze van de verkeersbelastingen worden doorgevoerd- de tarieven zullen stijgen en we dat in onze portefeuille dreigen te voelen. 

Het is nog veel te vroeg om definitieve uitspraken te doen, maar dat deze wijziging in Vlaanderen al vanaf 2020 zou ingaan is toch een verrassing, gezien de federale keuze om een jaar langer, en dus tot 31/12/2020, NEDC te hanteren als standaard. Dat zou gedurende één jaar betekenen dat de berekening in Vlaanderen op WLTP gebaseerd is en federaal op NEDC 2.0. Leg dat maar eens uit aan iemand uit het buitenland…

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy