donderdag, 08 augustus 2019

Rood licht voor Chinees e-project van BMW?

Rood licht voor Chinees e-project van BMW? © BMW Group

Vorig jaar sloot BMW een joint venture met de Chinese autoconstructeur Great Wall voor de productie van elektrische auto’s voor de Chinese markt. In een persmededeling laat Great Wall nu weten dat de Chinese overheid nog altijd geen groen licht heeft gegeven voor het project Spotlight Automotive Limited. In München blijft men geloven in een goede afloop. 

China belangrijkste afzetmarkt voor BMW

Vorig jaar verkochten BMW en zijn dochtermerken MINI en Rolls-Royce 640.000 auto’s in China, dat is een kwart van de totale productie. China is daarmee de belangrijkste afzetmarkt geworden voor de Beierse constructeur die al jarenlang goed samenwerkt met zijn Chinese partner Brilliance. Samen bezitten ze drie fabrieken voor de bouw van auto’s en motoren, gepland is een vierde plant voor de productie van batterijen. 

Ambitieuze plannen

De joint venture met Great Wall daarentegen dateert van vorig jaar en werd afgesloten na afloop van een staatsbezoek van de Chinese minister-president Li Keqiang aan Duitsland. Opzet van de overeenkomst is de productie van een elektrische auto op basis van de e-Mini in een gloednieuwe fabriek in de provincie Jiangsu. Die zou ook kunnen gebruikt worden als alternatief voor de MINI-fabriek in Oxford na een eventuele harde Brexit. De overeenkomst draagt de handtekening van de toenmalige BMW-topman Harald Krüger. Die heeft inmiddels de fakkel doorgegeven aan Oliver Zipse die meteen een moeilijk dossier voorgeschoteld krijgt. 

BMW koestert immers grote verwachtingen met de joint venture, niet enkel voor de productie van e-mobielen voor de Chinese markt. De nieuwe Chinese fabriek is ook gedacht als back-up voor de MINI-fabriek in Oxford. Komt het dit najaar tot een harde Brexit, en alles wijst daarop, worden de MINI-modellen fors duurder als gevolg van de import- en exportheffingen die daaruit voortvloeien. BMW wil daarom de Chinese fabriek toevoegen aan zijn wereldwijd netwerk van fabrieken, meer specifiek voor de productie van MINI met conventionele motoren. 

Zijn de Chinezen te vertrouwen

De Chinese overheid heeft echter nog altijd geen groen licht gegeven voor de uitvoering van het project en dat baart zowel Great Wall als BMW grote zorgen. Weigert de overheid haar fiat te geven, zou dat bovendien de goede handelsbetrekkingen tussen Duitsland en China in het gevaar brengen. Geregeld waarschuwen waarnemers in Europa voor de ware bedoelingen van de Chinese bedrijven en overheid in hun samenwerking met Europese handelspartners. Die maken handig gebruik van de politieke en economische zigzagpolitiek van de Verenigde Staten om in Europa vaste voet aan de grond te krijgen. Via overnames of joint ventures proberen zij goedkoop westerse technologie te verwerven voor eigen gebruik en zo de toonaangevende positie van de grote Europese merken te ondergraven. In het geval van de automerken zijn ze daar al behoorlijk goed in geslaagd, denk aan de overname van Volvo door Geely en de samenwerkingsakkoorden tussen Audi, BMW, Mercedes, Skoda en VW en Chinese partners. Op de hoofdzetels van de Europese merken is te horen dat zij geen andere uitweg zien om hun positie op de inmiddels grootste automarkt te consolideren. De waarheid is dat China van levensbelang is geworden voor de Duitse automerken. Sterker nog, ze worden ten dele al gecontroleerd door Chinese investeerders die zelf ook auto’s bouwen. Zo is Geely met bijna 10 procent de grootste privéaandeelhouder van Mercedes.   

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy