donderdag, 08 augustus 2019

Amper 112 elektrische auto’s verkocht in Vlaamse groepsaankoop

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Amper 112 elektrische auto’s verkocht in Vlaamse groepsaankoop © Groupe Renault
De Vlaamse Overheid organiseerde eerder dit jaar via de site samenelektrisch.be een groepsaankoop voor elektrische auto’s. Geïnteresseerde particulieren konden tegen een voordeliger aankooptarief kiezen tussen een Renault Zoë, een Peugeot iON, een Hyundai Kona Electric of een Nissan Leaf.


Nog los van de vraag of het de taak van de overheid is om groepsaankopen te organiseren, is de groepsaankoop geen doorslaand succes geworden.

Na afloop van de periode van half januari tot half mei, waarbinnen de bestellingen geplaatst moesten worden, hebben van de 1.748 personen die zich via de website van de groepsaankoop registreerden en effectieve interesse toonden slechts 112 mensen ook effectief een elektrische auto besteld. 57 ervan kozen voor de kleine Renault Zoë.

Als je weet dat het objectief van de overheid erin bestaat (of bestond?) om tegen 2020 niet minder dan 60.000 elektrische auto’s op de weg te hebben, en dat het totaal aantal ingeschreven EV’s vandaag nog altijd lager ligt dan 13.000, is het wel duidelijk dat die 112 extra auto’s niet meer dan een druppel op een hete plaat zijn.

Anders gezegd, en in tegenstelling tot wat de Vlaamse Overheid graag wil doen geloven: deze groepsaankoop is een totale flop gebleken.

Ligt het aan de toegekende kortingen op de catalogusprijs van de auto’s, die niet zo veel hoger lagen dan wat je via de dealer rechtstreeks kan onderhandelen, of aan de angst van de automobilist voor elektrisch rijden? Aan het gebrek aan laadinfrastructuur? Of aan de onduidelijkheden op fiscaal vlak voor de toekomst?

Eén ding is kristalhelder: op die manier zal de elektrificatie van het wagenpark zelfs in 2030 nog niet het objectief voor 2020 halen. Er is dus dringend nood aan een visionaire minister van mobiliteit, die tegelijk ook zijn collega’s van financiën en begroting kan motiveren om werk te maken van een doortastende aanpak, met grote investeringen in laadinfrastructuur en stabiele en interessante fiscale incentives. Anders gaat de particulier zijn diesel of benzinewagen zeker niet inruilen voor een elektrisch exemplaar.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy