zaterdag, 03 augustus 2019

Europese automerken met rug tegen de muur

Europese automerken met rug tegen de muur © Daimler
Doet hij het of doet hij het niet? Het blijft voorlopig onduidelijk of de Amerikaanse president Trump de invoertaks op nieuwe auto’s uit Europa gaat verhogen. Het eerste dreigement in die richting dateert van einde februari en hangt als een zwaard van Damocles voor het hoofd van de Europese automerken. Komt het daadwerkelijk tot een verhoging van 2,5 naar 25 procent zal dat dramatische gevolgen hebben voor de Europese autonijverheid in het algemeen en de Duitse merken in het bijzonder. 


Sinds eind februari beschouwt het Amerikaanse ministerie van Handel de import van nieuwe auto’s uit Europa als een ‘bedreiging van de nationale veiligheid’. Dat houdt in dat president Trump – zonder de toestemming van het Huis van Afgevaardigden - kan beslissen om de invoertaks op nieuwe auto’s uit Europa te verhogen. In de praktijk komt dat neer op ‘nieuwe wagens uit Duitsland’. 

Trump is zijn herverkiezing aan het voorbereiden 

Trump is verkozen op basis van loze verkiezingsbeloften die hij niet kan inlossen. In een vertwijfelde poging zijn gezicht tegenover zijn ontevreden kiezers te redden, voert hij een kortzichtige dagjespolitiek die de wereldhandel verstoort en de wereldvrede in gevaar brengt. Hij gedraagt zich als een ongeleid projectiel dat onherstelbare schade aanricht zowel binnen als buiten de VS. Wie het aandurft hem tegen te spreken, belandt bij het groot huisvuil. Ministers en raadgevers komen en gaan, het Witte Huis lijkt almaar meer op een duivenkot. In het vooruitzicht van de presidentsverkiezingen van eind volgend jaar heeft het er alle schijn van dat Trump een tweede ambtstermijn aan het voorbereiden is.    

Paniek bij Duitse automerken en toeleveranciers 

Voert Trump zijn dreigement uit om een invoertaks van 25 procent te heffen op nieuwe auto’s made in Europe zal dat dramatische gevolgen hebben voor de Europese automerken in het algemeen en de Duitse in het bijzonder. Een en ander verklaart de opeenvolgende winstwaarschuwingen vanuit de hoofdzetels van Audi, BMW, Mercedes en Volkswagen en de daling van de waarde van hun aandelen op de beurs. In een poging de schade te beperken, hebben ze - proactief - hun bestellingen bij hun toeleveranciers teruggeschroefd waardoor die laatste als eerste hun omzet en winst zien teruglopen. Bij Bosch, Continental en Schaeffler heerst regelrechte paniek en wordt druk onderhandeld over afslankingen en afdankingen. Naast de mogelijke verhoging van de invoerheffingen in de VS is er ook de dreiging van een no-deal Brexit. Met de benoeming van Boris Johnson tot eerste minister wordt dit scenario met de dag realistischer.       

Chinese markt als scheidsrechter

BMW-topman Harald Krüger gaat de geschiedenis in als het eerste slachtoffer van hetgeen zich vandaag in de internationale autowereld afspeelt. Anderen zullen volgen. Met name bij de merken die sterk staan op de Chinese markt is het alle hens aan dek om de schade te beperken. De autoverkoop in China is sinds begin van het jaar met ruim 15 procent teruggelopen, beterschap is niet in zicht. Audi, Mercedes en Volkswagen delen in de klappen, BMW daarentegen houdt goed stand. Of dat zo blijft, wie zal het zeggen. 

De dalende omzet en winsten komen op het slechtst mogelijke moment. De autosector is in volle transitie: de omschakeling naar alternatieve aandrijving kost de constructeurs handenvol geld, dat niet voorhanden is. Dat verplicht de kleinere merken tot meer samenwerking wat op zich niet verkeerd is. Maar het doet wel vragen rijzen over hun toekomstperspectieven op langere termijn. Elke dag wordt duidelijker dat er geen zekerheden meer bestaan in de autowereld. Geldt elektrische aandrijving vandaag nog als hét alternatief voor de conventionele benzine- en dieselmotor, investeren onder andere Hyundai/Kia en Toyota volop in waterstoftechnologie. Terzelfdertijd weten wij dat het praktisch onmogelijk is om op korte termijn – zeg maar tegen 2030 – alle benzine- en dieselwagens te vervangen door e-mobielen, laat staan door autonoom rijdende auto’s op waterstof. Tussen droom en werkelijkheid gaapt een brede kloof. Niet alle merken zullen die overstap zonder kleerscheuren kunnen maken, sommige zullen die zelfs niet overleven. Nu namen noemen, is onmogelijk en dus niet gewenst. De automobielwereld bevindt zich op een kantelmoment waarbij het alle kanten uit kan.       

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy