dinsdag, 30 juli 2019

Elon Musk: geniaal in zijn denken, catastrofaal in zijn handelen

Elon Musk: geniaal in zijn denken, catastrofaal in zijn handelen © Tesla
Voor de enen is Elon Musk een genie, voor de anderen een nachtmerrie. Zijn tweets zijn even onvoorspelbaar en beledigend als die van Donald Trump, maar zijn ze even ondoordacht? Een portret van misschien wel de meest omstreden automanager van het voorbije decennium. 


Succesvol in zaken 

Van Elon Musk (48) weten we dat hij werd geboren in het Zuid-Afrikaanse Pretoria en afstudeerde als ingenieur aan de universiteit van Stanford in de VS. Studiegenoten – vrienden heeft die niet - beschrijven hem als een karaktergestoord maar uitzonderlijk intelligent iemand, die altijd alles beter wist en niet kon omgaan met kritiek. De cijfers tonen het beeld van een miljardair, oprichter en/of meerderheidsaandeelhouder van Space X, Zip2 en PayPal. Met de opbrengst van de verkoop van PayPal kocht hij zich in 2004 in bij Tesla, een startup van Martin Eberhard en Marc Tarpenning met hoofdzetel in Palo Alto. De merknaam verwijst niet toevallig naar de uitvinder van de wisselstroommotor, de Kroatische wetenschapper Nikola Tesla. 

Wereldverbeteraar 

Elon Musk is de verpersoonlijking van de jonge (Amerikaanse) ondernemer die met een simpele idee het aanzien van de wereld heeft veranderd en daar ontzettend rijk van geworden is. Remember Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg. 

Musk kan als geen ander de media bespelen, hij behoort tot de meest geciteerde ondernemers ter wereld. De ene keer als visionair, de andere keer als een asociale werkgever die geen tegenspaak of kritiek duldt. Zelf beschouwt hij zich als een wereldverbeteraar met een langetermijnvisie. Vandaar, naar eigen zeggen, zijn bewuste keuze voor elektrische aandrijving. Wat hij vergeet te vertellen is dat die keuze in feite was bedoeld om Tesla een unique selling proposition én milieuvriendelijk imago te bezorgen, niet om de wereld te verbeteren. 

Mister 100.000 Volt 

Waar veel licht is, is ook veel schaduw. Ex-werknemers van Tesla klagen over onmenselijke arbeidsomstandigheden en het despotische gedrag van Mister 100.000 Volt. Elon Musk voelt zich boven iedereen en alles verheven. Zijn tweets zijn even onvoorspelbaar en polariserend als die van Donald Trump. Als we hem mogen geloven, wordt Tesla eerder vroeg dan laat de nummer één onder de luxeautomerken, ten koste van de Europese premiummerken. 

Tesla bezit naast de autofabriek in het Amerikaanse Fremont ook nog de Gigafactory 1 in de staat Nevada waar het op grote schaal lithium-ion accu’s produceert, met de hulp van Panasonic. Dankzij die accufabriek beschikt Tesla over een concurrentieel voordeel dat weleens doorslaggevend zou kunnen zijn in de uitputtingsslag tussen de verschillende merken. Meer dan ooit geldt dat wie te vroeg op de markt komt geld verliest en dat wie te laat komt de markt verliest.

Desaster 

Ondertussen hebben we geleerd de statements van Musk met een dikke korrel zout te nemen. De meeste van zijn voorspellingen zijn niet uitgekomen en Tesla zelf heeft veel van zijn glorie verloren en blijft de verliezen opstapelen. Tussen droom, grootspraak en realiteit gaapt een diepe afgrond. Om die te kunnen overbruggen, is er meer nodig dan een slimme baas met een grote mond. Wat Tesla beleeft, is eigen aan de explosieve groei van het bedrijf. Ondanks een ver doorgedreven automatisering blijven de knowhow en ervaring van de bandwerkers een cruciale schakel in het productieproces. Op het einde van de shift bepalen zij de kwaliteit van de auto die er van de band rolt. En die is voorlopig nog niet op het hoge niveau van de Duitse premiummerken. 

Een en ander heeft het geloof van de beleggers in wonderboy Elon Musk ondermijnd. Bovendien hebben heel wat medestanders van het eerste uur Tesla intussen de rug toegekeerd. Almaar meer gezaghebbende beursanalisten houden daarom rekening met een disaster in de vorm van een faillissement. Of het effectief zover komt, is koffiedik kijken. Een meer realistisch scenario bestaat erin dat Tesla wordt overgenomen door een gevestigd merk dat er niet in slaagt om in 2021 de strenge Europese CO2-doelstelling te halen en in dat geval liever miljarden uitgeeft aan de overname van Tesla dan zich blauw te betalen aan boetes. Namen noemen in dit verband is nog te vroeg, dat die denkpistes de ronde doen weten we uit de eerste hand.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy