maandag, 15 juli 2019

De auto als melkkoe geeft steeds meer melk

Geschreven door  Stijn Blanckaert
De auto als melkkoe geeft steeds meer melk © Patrick Theunissen
Automobielfederatie Febiac liet door middel van een persbericht weten dat de autobelastingen in België in 2018 niet minder dan 20,73 miljard euro in het overheidslaadje gebracht hebben. 20,73 miljard, dat is nog eens zes procent meer dan in 2017 en voor het eerst ook meer dan de magische grens van twintig miljard.


Het gaat dan om fiscale opbrengsten door de verschillende belastingen die de federale en regionale overheden heffen op auto’s, motoren, bestelwagens en vrachtwagens. Denk daarbij aan de accijnzen op brandstoffen, de btw op alles wat met auto’s en motorvoertuigen te maken heeft, BIV, verkeersbelasting en dergelijke meer. Het feit dat het bedrag nog een stuk hoger ligt dan in 2017 is toe te schrijven aan de groeiende inkomsten uit accijnzen en btw op brandstoffen. 

De specifieke accijnzen die op benzine en diesel geheven worden waren goed voor 6,1 miljard euro of bijna 30 procent van het totaal bedrag, wat ook bijna 12 procent meer is dan in 2017. Wie daarbij nog de 2,7 miljard euro btw die op die brandstoffen betaald werd optelt zal met ons vaststellen dat 8,8 van de 20,73 miljard euro of 42 procent van het totaal aan de pomp betaald werd.

Het is geen verrassing dat die toename mee het gevolg is van de door de overheid uitgelokte ‘ontdieseling’ van de automarkt, die –zoals we hier al meermaals stelden- totaal onterecht is voor wat nieuwe dieselmotoren aangaat. Die zijn immers zuiverder dan ooit tevoren, lees daarover zeker ook ons stuk van gisteren. Door de ontdieseling worden er namelijk een pak meer auto’s met een benzinemotor verkocht. Die verbruiken meer en brengen dus meer geld op voor de overheid.

Daarnaast zijn de accijnzen op diesel de voorbije jaren ook fors verhoogd, door het zogenaamde cliquetsysteem, dat een prijsdaling van diesel voor de helft omzette in een accijnsverhoging, en ervoor gezorgd heeft dat de prijs van een liter diesel intussen op het niveau van dat van een liter benzine ligt. 

Voor de overige inkomstenbronnen bleven de bedragen vrij stabiel. De inkomsten uit de btw op de verkoop van onderdelen en toebehoren bedroeg 4,6 miljard euro, de btw op onderhoud en herstellingen 1,1 miljard euro, en de verkeersbelasting leverde de deelstaten 1,7 miljard euro op.

Met 1,6 miljard euro lag de btw op de verkoop van nieuwe wagens ietsje hoger dan in 2017 omdat de Belgische automarkt het in 2018 licht beter deed dan in 2017.

De auto is een melkkoe in goede doen, want de fiscale opbrengsten uit auto’s en motorvoertuigen verdubbelden in 15 jaar tijd. Intussen wordt slechts een fractie van de inkomsten uit autobelastingen ook geïnvesteerd in infrastructuur en een verbetering van de verkeersveiligheid of het comfort voor de automobilist. Het is voor ons alvast duidelijk dat dit niet kan blijven duren.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy