zondag, 30 juni 2019

BMW bereidt exit topman Harald Krüger voor

BMW bereidt exit topman Harald Krüger voor © BMW Group
In enkele gezaghebbende Duitse media staat te lezen dat BMW-topman Harald Krüger in mei volgend jaar geen contractverlening krijgt. De kritiek van de aandeelhouders op de tegenvallende resultaten op het vlak van verkoop en winst neemt toe. BMW loopt bovendien achterop inzake elektromobiliteit en dat wordt hem nu ook kwalijk genomen door de Quandt-clan die het laatste woord heeft bij BMW. 


Vorige week stelde BMW-topman Harald Krüger in München een nieuw strategisch plan voor dat voorziet in een versnelde uitbreiding van het e-modellenaanbod. Het oorspronkelijke schema voorzag 25 elektrische modellen – inclusief plug-in hybrides – tegen 2025, maar die datum wordt nu vervroegd naar 2023. Die strategische ommezwaai komt er onder druk van de omstandigheden. Nu Audi en Mercedes met de e-tron en EQC elektrisch aangedreven modellen op de markt hebben en zowel Porsche als Volkswagen dit jaar nog een groot e-offensief starten, is het duidelijk dat BMW achteroploopt inzake elektromobiliteit terwijl het in 2013 - met de lancering van de i3 en i8 - nog een pioniersrol vervulde. Met veel blabla probeert de BMW-directie nu het besmeurd blazoen op te smukken. 

Onrealistisch hoge targets. Het nieuwe strategische plan van Krüger voorziet een verdubbeling van de verkoop van elektrische modellen tot 300.000 eenheden tegen 2021. Voor de daaropvolgende jaren stelt het een stijging van de verkoop met telkens 30 procent in het vooruitzicht. Dat zijn zeer ambitieuze targets die volgens insiders onrealistisch hoog liggen omdat het BMW eenvoudigweg aan e-modellen ontbreekt. Voor dit en volgend jaar zijn enkel de E-Mini en iX3 gepland, voor 2021 de i4. Het aanbod aan plug-in hybrides is gelukkig ruimer maar of dat volstaat om in 2021 onder de nieuwe Europese CO2-doelstelling van 95 g/km te duiken, is hoogst onzeker. In dat geval hangt BMW een miljardenboete boven het hoofd alsook een niet te becijferen groot imagoverlies. 

Aangeschoten wild. BMW Group is met haar merken BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad een van de uithangborden van de Duitse autonijverheid. De Beierse autogroep stelt wereldwijd 125.000 mensen tewerk en is buiten Duitsland vooraf in Amerika, China en Zuid-Afrika zeer actief. BMW is ook meerderheidsaandeelhouder van de Chinese autobouwer Brilliance. 

Harald Krüger heeft sinds zijn aantreden in 2015 naar de buitenwereld toe zelden een overtuigende indruk nagelaten. Het begon al met een compleet mislukte maidenspeech tijdens de IAA van 2015 in Frankfurt. Na een bloeddrukval op het podium moest hij naar het ziekenhuis worden afgevoerd. Dat kan iedereen overkomen, maar liever niet tijdens de belangrijkste toespraak van zijn leven. Ook nadien maakte hij vaak een onzekere indruk en bleef hij in de schaduw van zijn collega’s bij Mercedes en Volkswagen. Hij stond evenmin op een goed blaadje bij kanselier Merkel en een poging om Audi af te lossen als shirtsponsor van FC Bayern München mislukte dit voorjaar nog.   

Ook intern maakte hij meer dan eens een slechte beurt. Sprake is van een verziekt arbeidsklimaat en te hoge prestatiedruk. Feit is dat BMW de voorbije jaren te maken heeft met een leegloop van bekwame mensen maar zolang de omzet en winst bleven stijgen, hield iedereen de lippen op elkaar. Sinds de verkoop en rendabiliteit echter fors teruglopen en er ter zake geen beterschap in zicht is, wordt vanuit alle hoeken met scherp geschoten op Krüger. Diens contract loopt in mei 2020 af en zal volgens ingewijden niet worden verlengd.   

Quandt-clan heeft het laatste woord. Volgens gezaghebbende Duitse media hebben Suzanne Klatten en Stefan Quandt, respectievelijk dochter en zoon van wijlen Herbert Quandt, hun vertrouwen in Krüger opgezegd. Via hun vader en redder in nood van BMW beschikken dochter en zoon Quandt over meer dan 47 procent van de stemgerechtigde aandelen van BMW, hun wil is wet bij BMW. Waarnemers gaan ervan uit dat op de vergadering van de Aufsichtsrat van midden juli een definitieve beslissing zal vallen over de toekomst van de huidige topman Krüger. De kans dat zijn contract wordt verlengd, wordt elke dag kleiner. Als mogelijke opvolger circuleert de naam van Oliver Zipse die op een lange staat van dienst bij BMW kan terugblikken.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy