zaterdag, 15 juni 2019

Lang leve diesel!

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Lang leve diesel! © Daimler
Diesel is niet dood. Integendeel. Dat is wat wij denken, maar ook wat de Duitse constructeurs vinden, want na het nieuws dat Audi haar nieuwe S-modellen in plaats van met benzinemotoren enkel nog uitrust met hypermoderne diesels, kregen we vandaag een persbericht van Daimler om te melden dat alle diesels van Mercedes nu voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP norm, en sommigen zelfs al aan de nog strengere Euro 6d-norm die in 2020 van kracht wordt. Daardoor zijn ze zuiverder dan ooit tevoren en stoten ze nu zo weinig NOx uit dat het amper meetbaar is, wat ook moet blijken uit een test die door de Duitse collega’s van Auto, Motor & Sport werd uitgevoerd. Dat betekent dus eigenlijk dat de modernste diesels een –relatieve- zegen zijn voor de luchtkwaliteit in de stad, in vergelijking met andere motoren die aanzienlijk meer NOx uitstoten.


Daarmee zeggen Audi en Mercedes, maar ook BMW, dat evengoed doorgaat met het veder ontwikkelen van dieselmotoren, wat ook wij al een hele tijd zeggen, namelijk dat diesel niet dood is, nog veel potentieel in zich heeft en veel te vroeg bij het grofvuil is gezet. Dat de Aziatische constructeurs en Volvo bijvoorbeeld een andere mening toegedaan zijn, en diesel volledig uitfaseren of zelfs met onmiddellijke ingang schrappen uit hun gamma (zoals bijvoorbeeld Toyota deed) staat daar regelrecht tegenover. Hun keuze om (geleidelijk) met diesel te stoppen is misschien wel gemaakt vanuit een oprechte bekommernis, maar zal zeker ook een marketingzet geweest zijn, die bovendien economisch gezien kan helpen omdat het stoppen met de ontwikkeling van diesels natuurlijk heel wat budget vrijmaakt. 

Dé vraag is dan wie op termijn gelijk zal krijgen. De Duitsers, die in diesel blijven geloven en investeren, of zij die afscheid hebben genomen van de zelfontbrander?

Het is hoe dan ook een feit dat, nog los van het NOx-vraagstuk, diesels meer dan welkom zijn om de strikte Europese CO2-normen te halen, door hun intrinsiek veel lagere uitstoot van dat broeikasgas. De huidige ruk naar benzine, ook door mensen die helemaal niet het profiel hebben voor een benzinewagen, heeft namelijk als onaangenaam gevolg dat de CO2-uitstoot terug gestegen is. 

Volgens ons zijn de moderne en propere diesels een perfecte oplossing, in afwachting van de verdere ontwikkeling van het aanbod aan modellen op alternatieve brandstoffen, zolang er niet voldoende voor de normale burger betaalbare modellen met nuluitstoot (elektrisch, waterstof) of een erg lage uitstoot (plug-in hybrides) op de markt zijn. 

Maar wat met de politiek?

De belangrijkste vraag bij dit alles is natuurlijk of de overheden in heel Europa, maar zeker ook de onze, die tot nu weinig visie getoond hebben en na dieselgate zonder veel kennis van zaken de dieselmotoren ongenuanceerd tot “persona non grata” verklaard hebben, ook tot inzicht zullen komen.

De huidige situatie, waarbij de verhoging van de accijnzen op brandstoffen enerzijds, en het wegpesten van diesels en vervangen ervan door meer verbruikende benzines anderzijds tot het resultaat hebben geleid dat de bijvoorbeeld de Belgische staat in 2018 niet minder dan 20,7 miljard euro heeft verdiend aan de auto (zo’n € 2.666,- per auto per jaar), wat nog eens 1,1 miljard meer is dan de 19,6 miljard van 2017, komt de overheid financieel niet slecht uit. Als het ze echter menens is met de klimaatdoelstellingen, zou de volgende regering er goed aan doen om van koers te veranderen en de modernste dieselmotoren terug een plaats te geven en niet langer af te straffen. Laat dit een boodschap zijn voor wie het moet horen.

Dat dieselmotoren niet voor ieder profiel geschikt zijn is duidelijk, maar voor veelrijders blijft een zelfontbrander, hoe je het ook draait of keert, in de meeste gevallen de meest verstandige keuze. Op klimaatvlak, maar ook ecologisch. Daar ook fiscaal en financieel de beste keuze van maken, is een taak voor onze volgende regering, want de huidige situatie, die maakt dat niemand nog een diesel durft kopen, is voor niemand goed.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy