vrijdag, 07 juni 2019

Over evoluties en revoluties

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Over evoluties en revoluties © Daimler
Het zijn boeiende tijden voor wie ook maar enigszins geïnteresseerd is in auto’s en autotechnologie. Nadat we door dieselgate geconfronteerd werden met de voortijdige begrafenis van de dieselmotor, een beslissing die trouwens volkomen onterecht is aangezien de nieuwe generatie diesels properder is dan ooit tevoren, worden we vandaag om de oren geslagen met aankondigingen van allerlei automerken die nu echt wel snel met een reeks elektrische modellen op de proppen gaan komen. Daarbij verandert de manier waarop we met de auto rijden en naar auto’s kijken (of gedwongen worden om ernaar te kijken) razendsnel.


Het einde van de fun voor “petrolheads”

Na pioniers zoals Renault, Kia en Hyundai, die al langer de elektrische kaart trekken (en in het geval van de Koreanen ook die van de hybrides en bij Hyundai zelfs waterstof) zijn ook de premium-merken op de elektrische trein gesprongen, zij het vrij laat. Jaguar introduceerde de iPace, Audi de eerste e-tron, Mercedes pakt nu uit met de EQC en BMW komt ook snel met extra elektrische modellen. Tesla timmert intussen naarstig verder aan de hobbelige weg, terwijl het elke maand moet vechten om te overleven.

Vanzelfsprekend kost het ontwikkelen van elektrische modellen veel geld. Zo veel geld zelfs, dat Bram Schot, de C.E.O. van Audi, onlangs aankondigde geen nieuwe generaties van de TT en R8-sportwagens meer te ontwikkelen, omdat hij die middelen wil en moet investeren in de verdere ontwikkeling van elektrische modellen. 

De petrolheads onder ons zullen die evolutie vanzelfsprekend betreuren, en doen dat evenzeer bij het stilaan verdwijnen van de twaalfcilinders, die vervangen worden door turbogeblazen achtcilinders, het minder courant worden van modellen met zes cilinders, omdat ze allemaal viercilinderaandrijvingen in de plaats krijgen, en de opkomst van drie- en zelfs tweecilindermotoren. Die bieden telkens wel gelijkaardige prestaties maar een pak minder beleving, zeker op auditief vlak, en je moet echt een autoliefhebber zijn om te begrijpen hoezeer de klank van een motor met vijf, zes, acht of twaalf cilinders je kan vervullen van geluk.

Het dictaat van het klimaat

Die evolutie heeft natuurlijk alles te maken met de steeds strengere milieunormen die de constructeurs geen andere keuze laten. Immers, als ze de Europese en wereldwijde uitstoot- en klimaatobjectieven willen halen, moeten ze hun motoren aanpassen, wat in de praktijk bijna altijd neerkomt op downsizing.

Of je nu voor of tegen die evoluties bent, er zijn ook wel voordelen verbonden aan de steeds strengere wetgeving. Ik denk niet dat de innovaties in de autosector zich ooit al zo snel opvolgden. Vandaag zijn mild-hybrids met 48 voltarchitectuur steeds couranter, zijn biturbomotoren gemeengoed geworden, krijgen auto’s standaard automatische remsystemen, botswaarschuwingsvoorzieningen, talloze airbags, autonome functies en infotainmentvoorzieningen die van een doorsnee auto een rijdende concert-, cinema- of vergaderzaal maken, en hebben ze allemaal meer vermogen dan ooit. Waar is de tijd dat een BMW 325 tds met 143 pk een “sportdiesel” genoemd werd en zowat de krachtigste diesel op de markt was? Vandaag ligt een dergelijk vermogen onder de gemiddelde output van een doorsnee 1-Reeks. 

Zaken zoals een actieve snelheidsregelaar, lane keeping assistsystemen,  automatische remsystemen, head-up displays of premium soundsystemen hebben het comfortniveau van de gemiddelde gezinswagen opgekrikt tot een niveau dat niet meer dan vijf jaar geleden voorbehouden was voor topklasseberlines. Elektrisch bediende kofferkleppen, handenvrije toegang- en startsystemen, elektrisch bediende stoelen met geheugen, USB-poorten voor- en achterin, … tot enkele jaren geleden was dat voor de doorsnee automobilist iets dat je enkel op auto’s van meer dan € 50.000 terugvond.

Het is dus niet allemaal negatief. Vandaag rijden we met auto’s die comfortabeler zijn dan ooit, veiliger ook dan ooit tevoren. Nog nooit waren auto’s zo hoogtechnologisch en autonoom, en meer nog, nooit tevoren verbruikten ze zo weinig. Een nieuwe auto drinkt vandaag moeiteloos twee liter minder benzine of diesel dan zijn voorganger van één of twee autogeneraties (en dus een achttal jaar) geleden, en dan hebben we het nog niet over auto’s op CNG of waterstof, of over (plug in-)hybrides of batterij-elektrische modellen.

“Mijn auto, mijn vrijheid” is dood

Autorijden kan nog leuk zijn. Dat zal echter –tot spijt van wie het benijdt- steeds minder onder het motto “mijn auto, mijn vrijheid” zijn, omdat de vrijheid van een automobilist ophoudt waar die van een andere weggebruiker begint, en we ons nu eenmaal met alsmaar meer voertuigen in het verkeer begeven en daarbij steeds vaker in de file staan, maar meer door het comfort dat die auto ons vandaag biedt. Met airco, een fijn muziekje, een moderne automaat die voor ons schakelt en een stille motor die minder verbruikt en uitstoot dan ooit tevoren is het nieuwe autorijden helemaal anders dan dat van de jaren negentig, of tweeduizend.

We moeten ons dus aanpassen, of we dat nu willen of niet. Dat is jammer, maar er is niets aan te doen. Laten we dan ook proberen om de goeie kanten te zien en niet te focussen op wat we verliezen (sensaties, snelheid…), maar ons te richten op wat we erbij krijgen (comfort, veiligheid, luxe…). Anders eindigen we toch maar gefrustreerd en als een oude zaag…

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy