vrijdag, 26 april 2019

Big Brother is een cashkoe…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Big Brother is een cashkoe… © Patrick Theunissen
De voorbije weken worden we langs alle kanten om de oren geslagen met nieuwe maatregelen die gericht zijn tegen de automobilist. Dit keer hebben we het echter niet over de verkiezingsbalonnetjes tegen de bedrijfswagen of het al dan niet invoeren van een kilometerheffing, maar wel over snelheid.


Dat overdreven snelheid een bijzonder belangrijke factor is in het veroorzaken van ongevallen, wordt door niemand betwist. Dat het optreden tegen en indijken van onverantwoord hoge snelheden noodzakelijk is evenmin. Daarover gaat dit stuk dan ook niet. Wel over de disproportionele aandacht voor die makkelijkst te beboeten soort overtreding.

Op amper drie dagen tijd kon je in verschillende media lezen dat de politie binnenkort naast de klassieke flitspalen, flitstoestellen op driepikkels, flitsers ingebouwd in auto’s en zelfs in –hoe misleid ik de burger het best?- vuilbakken ook “speedguns” in gebruik zal nemen, waarmee de snelheid van tegemoetkomende bestuurders door een agent die een dergelijk pistool in de hand houdt vastgesteld kan worden. Bovendien worden momenteel ook testen uitgevoerd met een superflitspaal die maar liefst acht rijstroken tegelijk kan controleren en zelfs kan zien wat je in de auto aan het doen bent.

Daarmee zijn echter duidelijk nog niet alle middelen opgebruikt, want de bevoegde instanties vinden dat Vlaanderen ook dringend nood heeft aan nog veel meer trajectcontroles. Ze duiken dan ook overal op, de palen met camera’s die in beide richtingen de weg scannen en nummerplaten registreren. Kilometers verder staat er dan een andere paal die opnieuw je nummerplaat registreert en zo berekent hoe snel je gemiddeld reed.

Volgens HLN.be zijn vandaag zevenendertig trajectcontroles ‘klaar voor gebruik’ of reeds actief, worden er momenteel niet minder dan achtenzestig bijkomende geïnstalleerd en staan er nog eens zesendertig op de agenda. Hallucinante cijfers. We spreken hier trouwens alleen over de trajectcontroles in Vlaanderen, en niet over Brussel en Wallonië, die echter wel meedelen in de opbrengsten van al dat geflits. 

Volgens Het Nieuwsblad staat ons land wereldwijd trouwens op de zesde plaats qua aantal flitsers. U leest dat goed, de zesde plaats, in een land niet groter dan een speldenkopje op de wereldbol. Verder lezen we dat per 1000 km weg in Europa enkel in Groot-Brittannië en Italië nog meer dan bij ons geflitst wordt. De extra trajectcontroles zullen onze positie op dat vlak alleen nog maar meer versterken.

Blijkbaar geldt voor zowat alles dat er geen geld is, denken we maar aan de gehandicaptenzorg, de sociale zekerheid of de pensioenen, maar voor extra flitspalen, multanova’s, speedguns en trajectcontroles lijkt het budget eindeloos. Hoe zou dat komen? Het is duidelijk dat het de overheid goed uitkomt wanneer meer boetes geïnd worden. Met minimaal 58 euro bij een overtreding van de eerste graad (tot 10 km/h te snel) tikt dat al snel aan tot mooie bedragen. Zo inde de Belgische staat volgens gegevens van het Ministerie van Financiën over de jaren 2015, ’16 en ’17 niet minder dan 1,2 miljard euro aan verkeersboetes, waarvan ongeveer 360 miljoen werd doorgestort aan het Vlaamse Gewest. In 2017 werden niet minder dan 3,4 miljoen Belgen beboet wegens overdreven snelheid, terwijl dat er in 2016 nog 100.000 minder waren. 2018 en 2019 zullen ongetwijfeld nog een pak meer opbrengen. 

Laten we hierbij toch nog even duidelijk stellen dat we absoluut niet pleiten voor het afschaffen van snelheidscontroles of –limieten. Enige redelijkheid is echter wel gewenst. Want op dit moment kan je als automobilist gewoon niet gerust meer rijden, wetend dat door de nieuwe camera’s en andere instrumenten elk klein foutje in de nabije toekomst automatisch bestraft zal worden. Resultaat: constante stress, met de ogen op de snelheidsmeter om toch maar niet te snel te rijden, met jammer genoeg minder aandacht voor wat zich op de weg afspeelt.

Trajectcontroles en camera’s kunnen niet interpreteren. Het is altijd zwart of wit. Dat nadeel heb je niet bij politieagenten. Die kunnen wanneer de verkeersomstandigheden het toelaten (zoals op een verlaten snelweg) al eens een oogje dichtknijpen en kunnen door hun interpretatiebevoegdheid ook beslissen om bepaalde kleine overtredingen die uit verstrooidheid of noodzaak worden gemaakt niet te sanctioneren. Maar camera’s kunnen dat niet. Dat trajectcontroles 24 uur op 24 actief zijn, zonder daarbij rekening te houden met de verkeersdrukte, is trouwens ook problematisch, want wat is het ergst: gemiddeld 124 km/h op een lege snelweg, wat je 58 euro kost, of constant van rijvak wisselen en zo gemiddeld 120 km/h rijden in erg drukke omstandigheden, wat niet gesanctioneerd wordt?

Bovendien registreren klassieke flitsers en flitspalen enkel voertuigen die een overtreding begaan, terwijl trajectcontroles iedereen in de gaten houden. De overheid weet dus altijd waar je wanneer was. Hoe kan het dan dat we in het kader van de GDPR-reglementering bij elke website telkens weer akkoord moeten gaan met het gebruik van cookies, terwijl onze privacy hoegenaamd niet veilig is voor Big Brother?. Zullen we het trouwens aanvaarden wanneer morgen ook privébedrijven gemachtigd zullen zijn om snelheidsovertredingen vast te stellen?

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy