zondag, 07 april 2019

Wordt Toyota instelling van openbaar nut?

Wordt Toyota instelling van openbaar nut? © Toyota
Toyota biedt 24.000 licenties inzake hybridetechnologie rechtenvrij aan om de elektrificatie van wagens in een stroomversnelling te brengen. Een fabrikant die vrijwillig en gratis afstand doet van zijn knowhow is een unicum. Een volgende stap zou zijn dat Toyota zich transformeert tot een instelling van openbaar nut zonder winstoogmerk. Of gaat achter het edelmoedige gebaar van de Japanse autoreus een commerciële zet schuil? 


In een persmededeling van vrijdagnamiddag 5 april laat Toyota weten dat het 24.000 licenties inzake hybridetechnologie rechtenvrij – lees gratis – aanbiedt om de elektrificatie van wagens te stimuleren. 

De patenten hebben betrekking op de knowhow die het merk de voorbije 20 jaar heeft verzameld inzake hybride elektrische voertuigtechnologie. Daarnaast stelt de Japanse autobouwer voor om andere fabrikanten – tegen betaling – technische ondersteuning aan te bieden bij het ontwikkelen van elektrische voertuigen op voorwaarde dat die voor hun aandrijfsystemen gebruikmaken van motoren, batterijen, PCU’s, regel-ECU’s en andere technologieën van Toyota voor de elektrificatie van wagens. Volgens de persmededeling kunnen belangstellenden contact opnemen met Toyota om de specifieke licentievoorwaarden te bespreken. We hebben dat geprobeerd maar door het tijdsverschil was op het Toyota-hoofdkwartier in Japan niemand meer bereikbaar voor een constructief gesprek. 

Addertje onder het gras. Wanneer commerciële bedrijven gratis diensten aanbieden om in dit geval de luchtkwaliteit te verbeteren, gaat er bij ons een belletje rinkelen. Gratis bestaat niet, hebben we geleerd. Er is altijd wel iemand die de rekening betaalt, meestal diegene die onderaan de ladder staat of al te goedgelovig is. 

We worden in onze overtuiging gesterkt door een commentaar van ene Chris Richter, autoanalist bij CLSA (financiële dienstenverlener) in Tokio. Hij ziet in het aanbod van Toyota een poging om zijn hybridetechnologie te verheffen tot dé wereldstandaard en de productie van de noodzakelijke componenten op te drijven. Het onmiskenbaar succes van de hybridetechnologie van Toyota heeft sommige van zijn concurrenten er immers toe doen besluiten om andere richtingen in te slaan en te investeren in plug-in hybrides en 100 procent elektrische aandrijving. Die boeken daarmee sneller succes dan ingeschat door Toyota. 

De concurrenten waarvan sprake zijn niet van de minste. Zo gaat Volkswagen de komende jaren 44 miljard euro investeren in batterijtechnologie en 70 nieuwe e-modellen op de markt brengen van nu tot 2028. Tegen einde 2030 wil Volkswagen het aandeel e-modellen opdrijven tot 50 procent van zijn complete gamma. VW-topman Herbert Diess dringt bij de Duitse Bondsregering aan op overheidssteun voor zijn ambitieus project. Elektrisch aangedreven wagens zijn gemiddeld 10.000 euro duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselmodellen, het prijsverschil met een hybride bedraagt zo’n 3.000 à 4.000 euro. Naast Volkswagen heeft ook General Motors beslist niet langer te investeren in de ontwikkeling van hybridetechnologie en volop in te zetten op 100 procent elektrische aandrijving.

Wie als winnaar uit de strijd tevoorschijn komt, is koffiedik kijken. General Motors en Volkswagen volgen dus een verschillende strategie dan Toyota. Wie uiteindelijk als winnaar uit de concurrentiestrijd tevoorschijn zal komen, is voorlopig koffiedik kijken. Alles hangt af van de strategische keuzes die in Brussel maar vooral in Washington en Peking zullen gemaakt worden. Politieke analisten gaan ervan uit dat Europa en China opperste prioriteit zullen verlenen aan elektromobiliteit terwijl de Amerikaanse regering de deur open wil houden voor conventionele verbrandingsmotoren in combinatie met een kleine elektromotor – ondanks het succes van Tesla. 

Om de extreem hoge ontwikkelingskosten van alternatieve aandrijfsystemen te kunnen betalen, zijn de nummers één, twee en drie koortsachtig op zoek naar partners die bereid zijn een deel van de kosten voor hun rekening te nemen. Alle drie kijken daarbij in de richting van BMW en Mercedes die zelf over te weinig mensen en middelen beschikken om op hun eentje de lead te nemen en dus aangewezen zijn op samenwerking met hetzij GM, Toyota of Volkswagen. 

Veel tijd valt er niet te verliezen. Veel zal afhangen van de strategische keuze die de Duitse kanselier Merkel zal maken. Gaat zij in op de smeekbede van VW-topman Diess verplicht zij de facto BMW en Mercedes een alliantie aan te gaan met Volkswagen. Dat laatste heeft de Duitse autonijverheid in 2015 evenwel onherstelbare imagoschade toegebracht door het inbouwen van sjoemelsoftware in een reeks dieselmotoren. Merkel voelde zich daardoor bedrogen in haar vertrouwen in de VW-topmensen en maakte een einde van de vriendschappelijke relaties. De VW-bazen van toen zijn ondertussen van het toneel verdwenen, maar van de Duitse kanselier is geweten dat zij niet vergeet en vergeeft. Bovendien stelt zij zich niet meer herkiesbaar bij de volgende verkiezingen, zij kan het zich dus permitteren om dwars te gaan liggen. Het is afwachten welke houding de Duitse regering straks zal aannemen.

Nog belangrijker is de houding van de Chinese regering. President Xi Jinping is een geniale strateeg en keiharde onderhandelaar. Bovendien is China met ruim anderhalf miljard inwoners de grootste automarkt ter wereld maar dreigt het te verstikken door de slechte luchtkwaliteit. Met de hulp van de communistische regering ontwikkelt de eigen autonijverheid zich in een razendsnel tempo, Chinese automerken sluiten almaar meer allianties af met Duitse constructeurs. Volkswagen is al vele jaren actief in China, maar ook Audi, BMW en Mercedes werken goed samen met Chinese partnerbedrijven. Last but not least beschikt China over een feitelijk monopolie wat betreft de voorraad aan zogenaamde zeldzame aardmetalen (REE), die onontbeerlijk zijn voor de aanmaak van batterijen.   

Forget it, gratis bestaat niet. Vooralsnog wordt Toyota niet in verbinding gebracht met elektromobiliteit. In 2012 heeft de Japanse nummer één met de eQ weliswaar een elektrische citycar op de markt gebracht, maar het is bij die ene model gebleven. 

Geweten is dat Toyota fors investeert in waterstoftechnologie en met de Mirai zelfs al een waterstofauto op de markt heeft. Volkswagen is daar nog niet aan toe. Toyota beschikt bovendien over de beste kaarten om in 2021 de strenge CO2-doelstelling van 95 g/km te halen, dankzij zijn innovatieve hybridetechnologie. Tot nu toe verkocht Toyota wereldwijd ruim 13 miljoen hybridewagens. Door nu 24.000 patenten rechtenvrij aan te bieden, probeert Toyota op een slinkse manier zijn koppositie te verstevigen in de hoop wellicht opnieuw nummer één in de wereld te worden. Van een edelmoedig gebaar is hier geen sprake, forget it. Gratis bestaat niet.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy