donderdag, 28 maart 2019

Koers BMW-aandeel blijft dalen

Koers BMW-aandeel blijft dalen © BMW
De vette jaren voor de Duitse premiummerken zijn voorbij, tenminste dat leiden we af uit de dalende beurskoers van hun aandelen. Ook op de BMW-hoofdzetel in München stijgt de ongerustheid over de dalende koers van het aandeel. Dat bedraagt nu zo’n 69 euro, het laagste niveau in vijf jaar.


BMW maakt geen goede beurt op de beurs. Midden maart moest Nicolas Peter, de financiële topman van BMW, toegeven dat de financiële resultaten voor 2018 beneden de verwachtingen zijn gebleven. Een BMW-aandeel kost nu nog maar 69 euro, het dividend voor 2018 bedroeg 3,5 euro tegenover 4 euro voor 2017. Dat de operationele winst in 2019 naar het peil van voor 2018 zal terugkeren, is weinig waarschijnlijk. Alle analisten voorspellen een moeilijk jaar 2019. Topman Harald Krüger heeft daarom een ingrijpend besparingsplan afgekondigd dat tegen 2022 zo’n 12 miljard euro aan besparingen moet opleveren. 

Meer dan andere merken lijdt BMW onder de gevolgen van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Onder andere China heeft in 2018 hoge invoerheffingen ingevoerd voor producten uit de Verenigde Staten waardoor de X-reeksen van BMW fors duurder zijn geworden. Dat heeft ermee te maken dat de X-reeksen van BMW uitsluitend in het Amerikaanse Spartanburg van de band lopen. Sprake is van een verliespost van 300 miljoen dollar voor het jaar 2018. Om die reden overweegt BMW de productie van een aantal modellen gedeeltelijk over te hevelen naar China.

Beleggers vragen zich af of BMW überhaupt financieel bij machte is om de enorme investeringen in elektromobiliteit en autonoom rijden te blijven financieren. Vandaar dat de directie al enkele maanden op zoek is naar allianties met onder andere Mercedes, om de investeringskosten in nieuwe technologieën over meerdere partners te kunnen spreiden.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy