dinsdag, 26 maart 2019

Fiat zoekt partner

Dit jaar viert Fiat zijn 120ste verjaardag. Van grote feestelijkheden is in Turijn geen sprake, wel van een mogelijke alliantie met de Franse autogroep PSA (Peugeot Citroën Opel). Naar verluidt is Fiat-voorzitter John Elkann op zoek naar een sterke partner voor de Italiaans/Amerikaanse autogroep FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Hij zet daarmee de zoektocht verder van de vorig jaar overleden topman Sergio Marchionne. 



Sinds Sergio Marchionne vorige zomer het heden met het eeuwige verwisselde, is het stil geworden rond de Italiaanse autogroep FCA (Fiat Chrysler Automobiles). De voormalige topman was immers niet weg te denken uit de media, want altijd goed voor een opmerkelijke quote. In de internationale autowereld werd hij aanzien als een financieel genie dat erin geslaagd was om de Italiaanse autogroep van de ondergang te redden. Na zijn aantreden in 2004 als CEO zocht hij toenadering tot Opel, General Motors en niet nader genoemde Aziatische constructeurs, maar alle gesprekken verzanden in een uitzichtloze stellingenoorlog. Marchionne gedroeg zich daarbij als een olifant in een porseleinenwinkel, een sfinx die er niet voor terugdeinsde om zijn gesprekspartners openlijk de les te spellen en te beledigen, hij bleek ook totaal onbetrouwbaar bleek te zijn. 

Groot was dan ook de verwondering toen hij in 2009 het bijna failliete Chrysler binnenrijfde. Niemand maar dan ook niemand geloofde in de overlevingskansen van de nieuwe Italiaans/Amerikaanse autogroep, maar dat was buiten overlevingskunstenaar Marchionne gerekend. Via gewaagde financiële constructies bleef hij FCA behoeden voor het failliet en kon daarbij rekenen op de ruggensteun van de schatrijke ondernemersfamilie Agnelli, sinds jaar en dag meerderheidsaandeelhouder van Fiat. 

De familie had na het overlijden van peetvader Gianni Agnelli in 2003 diens kleinzoon John Elkann – net 21 geworden – aangeduid als haar woordvoerder. Het was de jonge Elkann die ex-bankier Marchionne aan boord haalde om het zinkend schip voor de ondergang te redden. En zo geschiedde ook. FCA heeft zelfs zijn redder overleefd. 

Maar voor hoelang, dat is de vraag die de internationale autowereld bezighoudt. Want Marchionne was dan wel een financieel genie, een autobouwer was hij niet. Dat weerspiegelt zich in het verouderde en beperkte modellengamma van Fiat/Chrysler en hun respectievelijke dochtermerken. 

Uitgerekend in het jaar dat Fiat zijn 120ste verjaardag viert, voert FCA-voorzitter Elkann geheime gesprekken met PSA-topman Carlos Tavares. Die wil de Frans/Duitse autogroep minder afhankelijk maken van de Europese markt en daar biedt een alliantie met FCA een opening richting de Amerikaanse markt. 

Nog hebben de gesprekken een verkennend karakter, maar van zowel Elkann als Tavares is geweten dat zij snelle beslissers zijn. Komt het daadwerkelijk tot een alliantie tussen FCA en PSA kan dat verstrekkende zeg maar dramatische gevolgen hebben voor Opel dat in 2017 door PSA is binnengerijfd. Feit is dat op een teruglopende Europese markt er minstens één volumemerk te veel is. Is dat Fiat of Opel, tijd brengt raad.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy