maandag, 04 maart 2019

JATO-rapport: CO2-uitstoot stijgt door shift van diesel naar benzine

Geschreven door  Stijn Blanckaert
JATO-rapport: CO2-uitstoot stijgt door shift van diesel naar benzine © Toyota
JATO, zowat de meest gereputeerde leverancier van autodata aan de hele industrie, stelt vandaag in een nieuw rapport dat gegevens bevat van niet minder dan 23 Europese landen, dat de CO2-uitstoot van personenwagens in Europa gestegen is tot het hoogste gemiddelde sinds 2014, terwijl de shift van diesel naar benzine blijft aanhouden.


De gemiddelde CO2-uitstoot steeg in 2018 met 2,4 g/km en bedraagt nu 120,5 g/km (NEDC-data). De met 18% gedaalde vraag naar dieselauto’s in 2018 is hier de oorzaak van. Voor wat België betreft gaat het over een stijging met 4 g/km tussen 2017 (115,4 g/km) en 2018 (119,3 g/km) Die stijging van de gemiddelde uitstoot is vanzelfsprekend slecht nieuws voor zowel regeringen als autofabrikanten.

Hoewel het volume aan CO2-uitstoot een voortdurende dalende tendens toonde van 2007 tot 2016, met een eerste lichte stijging in 2017 (0,3 g/km meer), is het verschil in 2018 opmerkelijk. Dit verschil is voor het grootste deel op rekening te schrijven van de daling in de verkoop van dieselmotoren, die in 2018 nog 36% van de verkochte auto’s aandreven, tegenover 68% voor benzinekrachtbronnen, maar ligt voor een stuk ook aan het succes van SUV’s, die vandaag 35% van de verkochte modellen uitmaken en meer verbruiken dan kleinere auto’s. Volgens JATO stoot een diesel –over de hele Europese automarkt- gemiddeld 3,2 g/km minder CO2 uit dan een benzinemotor.

Logischerwijs zal de auto-industrie er op die manier niet in slagen om de Europese objectieven op het vlak van gemiddelde CO2-uitstoot tegen 2025 (95 g/km) te behalen, zonder massale inzet van elektrische auto’s of hybride motorisaties.

Over de hele Europese markt blijkt Toyota met 60% hybridemodellen in de verkoopmix volgens JATO de laagste gemiddelde uitstoot te hebben, met 99,9 g/km in 2018, gevolgd door Peugeot (107,7 g/km), Citroën (107,9 g/km) en Renault (109,1 g/km). Renaults concerngenoot Nissan sluit de top vijf af met 110,6 g/km.

Premiummerken Audi (16de met 127,6 g/km) en BMW (17de met 128,9 g/km) blijven Mercedes voor, dat op de 20ste plaats staat met 139,6 g/km.

Bron: JATO

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy