vrijdag, 22 februari 2019

Audi heeft teveel managers in dienst

Audi heeft teveel managers in dienst © Audi AG
De nieuwe Audi-topman Bram Schot heeft donderdag een ingrijpend spaarplan voorgelegd dat van nu tot 2022 zo’n 15 miljard moet opleveren. Om deze ambitieuze target te kunnen bereiken, wil hij snoeien in het aanbod aan motoren en modellen maar ook in het personeelsbestand. Werknemers die op pensioen gaan, worden niet vervangen. En één op de tien managers moet eruit, willen of niet. Hij trekt ook een streep door de dure nachtshiften. 


Abraham Schot (57) – ‘Bram’ voor de vrienden – studeerde aan de University of Bradford en werkte achtereenvolgens voor DAF en Daimler alvorens in september 2017 te worden benoemd tot directeur Sales & Marketing bij Audi in Ingolstadt. Midden juni vorig jaar volgde zijn aanstelling tot interim-voorzitter, in opvolging van Rupert Stadler. Die was enkele dagen voordien opgepakt in het onderzoek naar de ware schuldigen voor het gebruik van sjoemelsoftware binnen de Volkswagen-autogroep. Sinds 1 januari 2019 is Bram Schot benoemd tot volwaardige voorzitter. En dat zullen ze bij Audi geweten hebben.    

Radicale ommezwaai. Audi heeft moeilijke jaren achter de rug, de bedrijfsresultaten bleven beneden de hoge verwachtingen en de targets op technologisch vlak werden niet of laattijdig gehaald. Dat zorgde ervoor dat het premiummerk van de Volkswagen-autogroep werd bijgebeend én voorbijgestoken door BMW en Mercedes. Her en der werd de positie van topman Rupert Stadler in vraag gesteld maar die bleef het volle vertrouwen genieten van de machtige aandeelhoudersfamilies Porsche en Piëch. Dat veranderde nadat hij achter de tralies verdween op verdenking op medeplichtigheid aan het inbouwen van sjoemelsoftware in een reeks dieselmotoren van de Duitse autogroep. 

Op dat moment werd duidelijk dat een radicale ommezwaai noodzakelijk was om de aansluiting bij BMW en Mercedes niet te verliezen. In een recent interview maakte de nieuwe topman er geen geheim van dat het kostenniveau te hoog ligt en de efficiënte te laag. Vandaar heeft hij een ingrijpend besparingsplan uitgewerkt dat tegen 2022 zo’n 15 miljard moet opleveren. Model- en motorenvarianten die op een te beperkte oplage worden geproduceerd, zullen uit het aanbod verdwijnen. Medewerkers die op pensioen gaan, worden niet vervangen en de dure nachtshiften worden afgeschaft. Bovendien moet één op de tien managers opkrassen. Hij wil meer jonge en vrouwelijke kadermensen aantrekken. De voorbije weken heeft hij ook enkele topmensen van BMW weten te strikken, tot groot ongenoegen van de BMW-directie die wordt geconfronteerd met een leegloop. Een en ander heeft naar verluidt te maken met de hoge werkdruk en vergiftigde werksfeer op de hoofdzetel in München. 

Elektromobiliteit krijgt prioriteit. Daarnaast maakt Bram Schot van elektromobiliteit een prioriteit. “Ik ben 100 % overtuigd van de noodwendigheid én toekomst van duurzame mobiliteit. Daarom moet Audi een groen merk worden.” Om dat objectief te bereiken, wil hij 14 miljard investeren in de ontwikkeling en implementatie van innovatieve technologieën. Tegen eind 2020 wil hij 12 elektrische aangedreven modellen kunnen aanbieden, nog voor 2025 zal één op vier nieuwe Audi’s over elektrische aandrijving beschikken. Dat elektrische auto’s tot nader order duurder zijn dan vergelijkbare wagens met een diesel- of benzinemotor ziet hij niet als een onoverkomelijk obstakel. Daarnaast wil hij de Audi-verkoop in China aanzwengelen, na tegenvallende resultaten aldaar.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy