dinsdag, 19 februari 2019

Weg met de bedrijfswagens!

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Weg met de bedrijfswagens! © Groupe Renault
De talloze bedrijfswagens worden zwaar gesubsidieerd en zijn mee de oorzaak van alle fileverkeer. Ze hebben bovendien een grote negatieve impact op de klimaatopwarming en de luchtvervuiling. Afschaffen, en snel.


Tot zover de vaak gehoorde kritiek op de firmawagen, vaak vanuit ecologische hoek en soms ook ingegeven door een zekere mate van afgunst ten opzichte van zij die van het voordeel genieten. Maar is deze kritiek terecht? Worden bedrijfswagens inderdaad gesubsidieerd? Veroorzaken ze files? Vervuilen ze echt zo veel?

Bedrijfswagens worden gesubsidieerd

Ik heb het alvast moeilijk met de bewering dat bedrijfswagens ‘gesubsidieerd’ worden. Dat is namelijk niet waar. Er worden vanuit de overheid op geen enkele manier subsidies toegekend aan firma’s om bedrijfswagens in te zetten, in tegenstelling tot het openbaar vervoer, dat elk jaar weer met miljarden belastinggeld gefinancierd wordt. De bedrijfswagens worden door de werkgevers zelf betaald, integraal, en er worden ook nog eens (vanaf 2020 nog veel hogere) belastingen op geheven, in de vorm van BIV en verkeersbelasting, belasting op de verworpen uitgaven, sociale zekerheidsbijdragen, niet-aftrekbare btw en voordeel van alle aard, bovenop de accijnzen op de brandstofprijs. In de totale maandelijkse kostprijs (TCO) van een bedrijfswagen zit makkelijk voor 25% aan belastingen vervat. Welke subsidies?

Wat is trouwens de reden dat heel wat bedrijven firmawagens toekennen, los van de noodzaak voor hun medewerkers om zich te kunnen verplaatsen en goederen te vervoeren? De onevenredig hoge loonlasten in ons land, die onze competitiviteit schaden en België al jarenlang in de top drie van de zwaarst belaste landen ter wereld plaatsen. Vergeef de ondernemers dus dat ze een uitweg zoeken die net wat minder kost en meteen het mobiliteitsvraagstuk helpt oplossen, want geef toe, voor hoeveel procent van de werknemers met een bedrijfswagen is het openbaar vervoer een valabel alternatief?

Bedrijfswagens zijn de oorzaak van de vele files

Wist u dat volgens Febiac en Renta 1,2 miljoen van de 5,8 miljoen personenwagens in België op naam van een bedrijf ingeschreven zijn, en dat volgens het Brussels Studies Institute 635.000 van die auto’s ook voor privéverplaatsingen gebruikt worden? Anders gezegd betekent dat dus dat “salariswagens” slechts 11% van de rijdende vloot in België uitmaken. De naam “salariswagens” is bovendien misleidend, want bij de meeste werknemers is die auto, die inderdaad ook privé gebruikt kan worden, wel degelijk een werkinstrument. 

Wist u bovendien dat een studie van verkeersveiligheidsinstituut VIAS onlangs uitwees dat gebruikers van bedrijfswagens niet meer privékilometers rijden dan mensen met een eigen wagen? VIAS stelde na drie jaar onderzoek bij ruim tienduizend Belgen vast dat bedrijfswagens dan wel meer kilometers rijden dan privéauto’s, (30.000 tegenover 16.000), maar dat dat vooral komt door de grotere woon-werkafstand die bestuurders van bedrijfswagens afleggen. Het aantal privékilometers van bedrijfswagens is echter beperkt tot gemiddeld vier per dag, waarbij ze volgens het onderzoek verhoudingsgewijs minder gebruikt worden voor privédoeleinden dan privéwagens. 

Bovendien moet je je de vraag stellen: als al die werknemers geen firmawagen meer hadden, hoe zouden ze dan naar het werk pendelen? Met de eigen wagen in de meeste gevallen. Zouden ze echt voor hun plezier in de file gaan staan als er een comfortabel en stipt alternatief bestond? Is het afschaffen van de bedrijfswagen een oplossing voor het fileprobleem? Neen dus…

Bedrijfswagens vervuilen

Wist u dat de gemiddelde firmawagen om de vier jaar vernieuwd wordt? En dat particulieren ergens tussen de 7 en 10 jaar met hun auto rijden? 

Bedrijfswagens worden dus elke vier jaar ingewisseld voor een andere, nieuwe auto, die per definitie aan de laatste en strengste milieunormen voldoet. De huidige Euro 6-norm is voor nieuwe auto’s in voege sinds eind 2014 wat dus betekent dat de gemiddelde firmawagen intussen minimaal aan die norm voldoet en continu bijdraagt aan de verlaging van de uitstoot van ons gehele wagenpark… 

Wat zal die arme werknemer doen, wanneer zijn bedrijfswagen hem ontnomen wordt? Een privé-auto kopen. Zal dat ook een gloednieuw, relatief dure en aan de allerlaatste milieu- en veiligheidsvereisten voldoend model zijn? Of een goedkopere tweedehandsauto? De vraag stellen is ze beantwoorden…

Kip met de gouden eieren

We moeten ons ook de vraag stellen in hoeverre de overheid belang heeft bij het jagen op firmawagens. Vorig jaar bracht de auto, opnieuw, zowat 20 miljard euro op aan belastingen, taksen en accijnzen, waarvan een groot deel betaald door bedrijven voor hun bedrijfswagens. Dat is een kip met gouden eieren, een melkkoe zonder gelijke. Die slachten zou betekenen dat voor vele miljarden andere inkomsten gezocht zullen moeten worden. Waar zijn die te vinden? 

Het is dus gemakkelijk om overal rond te bazuinen dat bedrijfswagens slecht en onverantwoord zijn, maar of dat ook echt zo is? Iedereen moet zijn steentje bijdragen, ongetwijfeld, maar de bedrijfswagen als makkelijk slachtoffer viseren brengt niemand een stap verder.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy