vrijdag, 01 februari 2019

Lage Emissie Zone of niet: Koop gerust een diesel…

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Lage Emissie Zone of niet: Koop gerust een diesel… © Autonieuws
Omdat er in deze salonmaand zo veel om te doen is, vonden we het nuttig om een en ander wat te duiden. Vandaag durven veel mensen geen nieuwe dieselauto meer kopen, omdat ze bang zijn er niet meer in Antwerpen, Brussel of andere lage emissiezones mee te mogen rijden. Dat is onzin, en wel hierom…


Alle vandaag nieuw verkochte dieselauto’s voldoen aan de Euro 6-norm. Die is bijzonder streng voor wat betreft de uitstoot van zowel roet als NOx en andere vuiligheid. Zo streng zelfs, dat alle huidige Euro 6-diesels even proper (of zelfs properder) zijn dan Euro 6-benzinemotoren. 

Er is dus geen objectieve reden vast te stellen om die auto’s uit te sluiten. Door beslissingen door en uitlatingen van politici zonder kennis van zaken wordt diesel vandaag echter overal in een slecht daglicht gesteld en merken we een sterke terugval in de verkoop van nieuwe auto’s met een dieselmotor.

Jammer, want zonder die diesels, die door hun lagere verbruik en CO2-uitstoot noodzakelijk waren om de klimaatdoelstellingen van de Europese Unie te bereiken, zal het klimaatobjectief van 95g CO2 gemiddelde uitstoot per nieuw verkochte auto in 2021 onmogelijk gehaald kunnen worden. Laten we dus niet meeheulen met de wolven en even objectief naar de zaken kijken.

Diesel is voor wie meer dan 25.000 tot 30.000 kilometer rijdt, afhankelijk van het gekozen model en zeker bij grotere auto’s, nog steeds de aangewezen brandstof. Zelfs met de hogere dieselprijs aan de pomp compenseer je –als je voldoende rijdt- nog altijd de meerkost bij aankoop en aan de pomp door het lagere verbruik van een moderne diesel. 

Toch twijfelt zo goed als iedereen, misleid door wat er allemaal wordt verteld. Want je mag met zo’n diesel toch de stad niet meer in binnen een jaar of twee, drie, neen?

Neen, dat klopt dus niet. Hoewel de meeste mensen dat wel denken. Wist u dat een Euro 6 diesel, de auto die je vandaag dus nieuw kan kopen, zelfs in 2030 zonder enig probleem de Antwerpse, Brusselse of (vanaf 2020) Gentse Lage Emissiezone in mag? Kijk het gerust zelf na op emissiezone.be.

De gemiddelde gebruiksduur van een auto in ons land is 7 jaar. 2030 is nog elf jaar van vandaag verwijderd. Er is dan ook geen enkele reden om vandaag om die reden geen diesel te kopen. Laat u dus niet misleiden en neem een verstandige beslissing. Diesel voor wie veel rijdt, benzine, hybride of zelfs elektrisch voor wie minder rijdt. Elke nieuwe auto die een oude vervangt draagt trouwens hoe dan ook bij aan een verlaging van de uitstoot, door de veel strengere normen waar alle nieuwe auto’s aan moeten voldoen.

Meer informatie over de Antwerpse Lage Emissiezone vind je op slimnaarantwerpen, en over de Brusselse Lage Emissiezone op lez.brussels. Meer over de Lage Emissiezone die in 2020 in Gent wordt ingesteld vind je op de website van de stad Gent. Voor een algemeen overzicht kan je kijken naar emissiezone.be.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy