vrijdag, 21 december 2018

Brusselaars vinden betere vervoersverbindingen in de hoofdstad een must

Brusselaars vinden betere vervoersverbindingen in de hoofdstad een must © Zipcar
Betere vervoersverbindingen zouden de meest positieve verbetering vormen voor het leven in de stad. Dat blijkt uit een onderzoek dat georganiseerd werd door Zipcar, het voornaamste netwerk voor autodelen ter wereld.


Brussel wordt niet beschouwd als een van de best verbonden steden in de wereld. Dat is vooral te wijten aan het teveel aan auto’s in de stad maar ook aan het systeem van openbaar vervoer. Meer specifiek aan het gebrek aan integratie van het aanbod van de verschillende transportmaatschappijen (STIB, De Lijn, TEC, NMBS). Onderzoeksresultaten duiden erop dat ook de inwoners van de stad vinden dat er heel wat ruimte voor verbetering is. Verhoogde investeringen zijn nodig om de huidige situatie en de manier waarop inwoners zich voelen over hun stad te verbeteren.

Netwerken voor autodelen zoals Zipcar zullen een belangrijke rol blijven spelen in het ondersteunen van het traditionele openbaar vervoer in de stad en het verbinden van locaties waar metro, trams, treinen en bussen tekortschieten.

Verbeteringen aan het transportnetwerk (35%) kwamen voor een aantal andere veranderingen die misschien nog moeilijker te realiseren zijn. Daaronder vallen het bouwen aan een sterker gemeenschapsgevoel (22%) en het verminderen van het aantal toeristen in de stad (14%).

Het Brussels gebied dat werd gestemd als hetgene met de grootste nood aan een herontwerp was de Marollen, waarvoor bijna een kwart van de ondervraagden meer groene ruimte willen (22%). Dit historische gebied, vol van eigenzinnige winkels en cafés, lokt elk jaar een groot aantal bezoekers van zowel in als buiten Brussel. Een op vijf mensen (19%) wil de drukke Marollenwijk ook autovrij maken.

Brussel-Zuid is het populairste vervoersknooppunt van Brussel (30%) en Brussel-Centraal is nipt tweede (27%). Dit komt voornamelijk door de aansluitingen tussen treinen, metro, trams en bussen enerzijds en de recente toevoeging van winkels en restaurants. Aan het andere uiteinde van de schaal is er het station Brussel-West, het vervoersknooppunt waar inwoners het minst van houden (5%), onder andere vanwege de slechte verbindingen en lange wandelafstanden in het station.

Kate Croisier, directeur van Zipcar België: “Het is geen verrassing dat mensen in Brussel het gevoel hebben dat verbeteringen aan het transportnetwerk het stadsleven zouden versterken. Onze leden horen bij de slimste van de hoofdstad op gebied van transport en zelfs zij willen – zeer terecht – altijd dat beetje sneller van A naar B geraken. Met Zipcar streven we ernaar die delen van Brussel te verbinden die te weinig worden bediend door metro, treinen en bussen. Tegelijk helpen we ook actief mee om het aantal auto’s in de stad te reduceren.”

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Shapiro in september 2018, en omvatte 3000 volwassenen van 18 en ouder, verspreid over Londen, Barcelona en Brussel (1000 ondervraagden per land).

Met meer dan 1 miljoen gebruikers is Zipcar het grootste autodeelbedrijf ter wereld. Zipcar verandert de manier waarop we auto’s gebruiken in steden en agglomeraties overal ter wereld. In Brussel maakt Zipcar deel uit van een intelligent mobiliteitssysteem, en vormt het een aanvulling op het openbaar vervoer, waardoor het stedelijke verkeersopstoppingen terugdrijft en het een alternatief biedt voor de privéwagen. Zipcar biedt een autodeelmodel aan waarbij wagens beschikbaar zijn op basis van zelfbediening, en het beschikt over een vloot van 250 wagens in de Brusselse regio. Het bedrijf maakt deel uit van de Avis Budget Group, Inc. (Nasdaq: CAR), een wereldwijde aanbieder van huurwagens.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy