vrijdag, 21 december 2018

BMW en Mercedes slaan handen in elkaar

BMW en Mercedes slaan handen in elkaar © Daimler
Aartsrivalen BMW en Mercedes hebben de voorbije maanden in het geheim onderhandeld over een nauwere samenwerking. Beide premiummerken bundelen al enkele jaren de krachten bij de aankoop van onderdelen die geen impact hebben op de identiteit van het merk. Daar komt straks verandering in. 


In 2017 kochten BMW en Mercedes gemeenschappelijk voor 5 miljard euro autogordels en portierramen in bij dezelfde leveranciers. Dit jaar hebben beide premiummerken ook hun deelautobedrijven Drive Now en Car2Go samengevoegd, ze werken bovendien samen aan de uitbouw van een netwerk van super chargers langs de Europese autosnelwegen. 

Op de laatste werkdag van het jaar in de Duitse automobielnijverheid raakte vanmorgen  bekend dat BMW en Mercedes de handen in elkaar slaan voor de ontwikkeling van systemen voor autonoom rijden. Beide hopen op die manier de achterstand op Uber en Waymo ter zake te kunnen verkleinen. Uber werkt nu al samen met Volvo terwijl Waymo een partnership heeft met Jaguar en Fiat-Chrysler. 

Voorlopig ontbreekt het aan standaards in dit domein, de traditionele automerken vrezen dat zij hun koppositie inzake technologische knowhow verliezen aan nieuwkomers op de markt die gefinancierd en gecontroleerd worden door kapitaalkrachtige maar sectorvreemde concerns zoals Google. 

BDAB4D7A 12FD 4279 B70A A252F5716145
Toekomstige BMW 1 en Mercedes A-klasse op eenzelfde platform

Off the record is te horen dat de samenwerking zich zou kunnen uitbreiden tot het gebruik van gemeenschappelijke platformen voor de BMW 1 en 2-reeks en de Mercedes A-klasse. De bedoeling is om de ontwikkelingskosten over een groter aantal exemplaren te kunnen afschrijven en op die manier de rentabiliteit te verhogen. Die is het voorbije jaar bij BMW en Mercedes fors gedaald wat geleid heeft tot enkele winstwaarschuwingen die een negatieve impact hebben gehad op de beurskoers van beide merken. 

BMW en Mercedes zoeken ook naar een mogelijke samenwerking op het vlak van de ontwikkeling en productie van batterijen voor hun toekomstige e-modellen. Nu zijn beide merken aangewezen op Aziatische leveranciers die over een feitelijk monopolie beschikken. Willen BMW en Mercedes maar ook alle andere Europese constructeurs hun lot in eigen handen houden, moeten zij zo snel mogelijk een weg vinden om uit die afhankelijke positie te komen. Zoals bekend bouwt de Chinese accuproducent CATL een nieuwe fabriek in het Duitse Erfurt, om just in time te kunnen leveren aan zijn Duitse klant BMW. 

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy